Porschelta tulee jatkossakin todellisia ajajan autoja

Seuraavana vuorossa on Porsche 911 GT3:n facelift-versio, joka esitellään todennäköisesti maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä.

Seuraavana vuorossa on Porsche 911 GT3:n facelift-versio, joka esitellään todennäköisesti maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. (Kuva Porsche)

Kehitteillä on uusi 911 GT3, GT2 ja Cayman GT4 RS.

AUTOT Välillä tuntuu siltä, että koko automaailma on rynnistämässä hurjalla innolla ja vauhdilla autonomisen ajamisen, sähköautojen ja erilaisten yhteiskäyttösovellusten pauloihin. Vanhakantainen ajamisen ilo alkaa siis kohta olla uhanalaisempaa kuin koskaan, mutta onneksi jotkin merkit pitävät kiinni myös perinteisistä arvoistaan.

Porsche on tehnyt koko historiansa ajan autoja, joiden paras paikka on kuskin penkillä. Erityisesti GT-sarjan ratakäyttöönkin sopivat mallit ovat edustaneet saksalaisten parasta osaamista tässä suhteessa, ja Porsche panostaa myös jatkossa tällaisiin autoihin.

Porsche on tehnyt koko historiansa ajan autoja, joiden paras paikka on kuskin penkillä.
Porsche on tehnyt koko historiansa ajan autoja, joiden paras paikka on kuskin penkillä. (Kuva Porsche)

Seuraavana vuorossa on 911 GT3:n facelift-versio, joka esitellään hyvin todennäköisesti maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä. GT3:ssa on aina käytetty korkealle kiertävää vapaasti hengittävää bokseria, ja tästä perinteestä ei onneksi luovuta nytkään. Nykymallin 3,8-litrainen kuutonen korvataan kuitenkin nelilitraisella myllyllä, joka on edelleen kehitetty versio nykyisen GT3 RS:n ja 911 R:n samankokoisesta moottorista.

Uudesta sporttikoneesta pitäisi irrota ainakin 500 hevosvoimaa, eli teholukema kasvaa vähintään 25 hepalla edeltäjään verrattuna. Kehitystyössä on panostettu erityisesti luotettavuuteen, ja moottorilla on ajettu tuhansia kilometriä kaasu pohjassa ilman ongelmia. 911 GT3 saa myös kauan kaivatun kuusivaihteisen manuaalin kasvojenkohotuksen myötä, mutta seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti on toki tarjolla lisähintaan.

Myös jousituksen jäykistämistä lähes rata-autojen tasolle harkittiin, mutta Porsche päätti kuitenkin säilyttää nykyisenkaltaiset säädöt, jotka sopivat arkikäyttöönkin. Ulkoisesti facelift on varsin mieto, ja sen tunnistaa lähinnä uusista puskureista sekä valoista.

Caymanin GT4-malli on ollut sen verran suosittu, että astetta rajumpi sporttikin on otettu työn alle.
Caymanin GT4-malli on ollut sen verran suosittu, että astetta rajumpi sporttikin on otettu työn alle. (Kuva Porsche)

911-sarjan varsinainen tykkimalli on kuitenkin tuleva GT2 RS, joka on jo bongattu useaan otteeseen testiajoissa mm. Nürburgringillä. Auton pitäisi olla esittelykunnossa loppuvuoteen mennessä, ja tehofriikeille on tulossa todellista nannaa. GT2 RS:n tuplaturbokuutosesta irtoaa nimittäin noin 650 hevosvoimaa, eli potkua on 90 heppaa enemmän kuin 911 Turbo S:ssä. GT2 RS on kuitenkin pelkästään takavetoinen GT2-mallien perinteiden mukaisesti.

Porschen kolmas GT-uutuus on keskimoottorisen Caymanin GT4 RS -versio, joka saa myös nelilitraisen vapaasti hengittävän bokserikuutosen. Tällaista autoa ei pitänyt alun perin kehittää, mutta Caymanin GT4-malli on ollut sen verran suosittu, että astetta rajumpi sporttikin on otettu työn alle. Cayman ei saa kuitenkaan astua 911-isoveljensä varpaille liian pahasti, ja niinpä teholukema rajataan noin 430 hevosvoimaan. Tällöin marginaali vähintään 500-heppaiseen 911 GT3:een jää vielä tarpeeksi suureksi.

Kommentoi Facebookissa