AUTOT Audin muotoilun uusi aika julistettiin alkaneeksi syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn A8:n myötä. Rinkulamerkin lippulaiva on kyllä täynnä viimeisintä tekniikkaa, mutta sen linjat ovat kaikesta etukäteishehkutuksesta huolimatta kovin tutun oloiset. Uusista isoista Audeista annettiin jo aiemmin esimakua Prologue-sarjan konseptien avulla, ja nyt merkki paljasti seuraavan niiden pohjalta kehitetyn tuotantomallin.
Kyseessä on kookkaan viisiovisen coupén, eli A7:n toinen sukupolvi. Tästäkin autosta voidaan sanoa samaa kuin A8:sta, eli muodot ovat hyvin lähellä edeltäjää. Esimerkiksi kattolinja on lähes identtinen, mutta toki koriin on tuotu entistä terävämpiä pokkauksia. Lisäksi kuusikulmainen maski on huomattavasti aiempaa leveämpi, mikä tekee autosta aggressiivisemman näköisen.

Eniten uutta löytyy perästä, jota dominoi leveä valonauha. Takavalot yhdistävä kokonaisuus on tainnut saada vaikutteita samaan konserniin kuuluvasta hyperautosta, eli Bugatti Chironista. Audin perään saa myös melkoisen show’n, koska A7:n takatuikut pystyvät pyörittämään erilaisia valoanimaatioita. Uutuuden takaluukun kulmassa on lisäksi edeltäjästä tuttu integroitu spoileri, joka työntyy esiin yli 120 km/h:n nopeuksissa.
Ohjaamossa on puolestaan modernin teknohenkistä tyyliä, joka lanseerattiin jo A8:n myötä. Katse kiinnittyy ensiksi keskikonsolin kahteen päällekkäiseen kosketusnäyttöön, jotka ovat tehneet monet perinteiset napit tarpeettomiksi. Lisävarustepuolen herkkuihin lukeutuvat muun muassa Audin tavaramerkiksi lyhyessä ajassa noussut virtuaalinen mittaristo, tuulilasin heijastusnäyttö ja Bang & Olufsenin äänentoistojärjestelmä. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi Valcona-nimistä nahkaa, puheohjausteknologiaa sekä tunnelmavalopaketti.
Ajoavustinpuolikin edustaa alan viimeisintä tasoa, ja A7:ään saa Audin kehittämää AI-tekoälyä. Auto pystyy pysäköimään itsenäisesti parkkiruutuihin ja jopa talleihin kattavan kamera- ja sensoriarsenaalin ansiosta. Toki tarjolla on myös mukautuvan vakionopeudensäätimen kaltaisia perinteisempiä ajoavustimia. Jousitusvaihtoehtoja on puolestaan peräti neljä, jotka ulottuvat perinteisistä rautajousista päivitettyyn ilmajousitukseen. Jos lisävarustelistalta ruksaa urheilualustan, auton maavara pienenee 10 millillä.

Ketteryyttä parantaa niin sanottu progressiivinen ohjaus, jonka tarkkuus lisääntyy ratin kääntökulman myötä. Lisäksi uutuuteen saa nelipyöräohjauksen, jonka myötä takapyörät kääntyvät viiden asteen verran. Varusteita on siis tarjolla rutkasti, mutta moottorin valinnalla ei tarvitse vaivata päätään. A7:ään saa nimittäin alkuvaiheessa ainoastaan kolmilitraisen turboahdetun bensa-V6:n, joka tuottaa 340 hevosvoiman tehon ja 500 newtonin maksimiväännön.
Iso coupé singahtaa näillä voimavaroilla vain 5,3 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu tavalliseen saksalaistapaan 250 km/h:n lukemaan. Pian tuotannon alkamisen jälkeen tarjolle tulee kuitenkin muitakin moottorivaihtoehtoja, eli neljä- sekä kuusisylinterisiä bensa- ja dieselkoneita. A7 saadaan Saksan kotimarkkinoillakin myyntiin vasta helmikuussa, eli Suomessa autoa ei varmasti nähdä ennen kevättä.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa