AUTOT Uusi F1-kausi alkoi viime viikonloppuna Australian Melbournessa. Kilpurien näkyvin uudistus on rantasandaalia muistuttava Halo-niminen turvakaari, jonka pitäisi suojata kuskien päitä entistä paremmin yhteentörmäyksissä. Kilpa-autojen lisäksi myös joukkoa johdattava turva-auto on uudistunut, mutta se on tuttuun tapaan hopeanvärinen Mercedes-Benz.
Mersun ja F1-sarjan yhteistyö alkoi jo vuonna 1996, jolloin turva-autona käytettiin AMG:n virittämää C-sarjalaista. Tuolloisessa C 36 AMG:ssä oli 280 heppaa, mikä oli ihan kelpo luku muihin 1990-luvun sporttisedaneihin verrattuna. Potkun määrä on kuitenkin kasvanut vähitellen turva-autojenkin pellin alla, ja viime vuosina F1-kilpureita on johdattanut Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT S -superauto.
Sen nelilitraisesta tuplaturbokasista irrotetaan jo 510 hevosvoimaa, mutta tämä versio ei ole enää tehokkain malli AMG:n GT-sarjassa. Sen huipulle esiteltiin nimittäin vähän aikaa sitten GT R -niminen vieläkin nopeampi versio. GT R:ssäkin hyödynnetään samaa nelilitraista pannua kuin muissa GT:issä, mutta ahdetun koneen teho on kasvanut jo 585 heppaan ja vääntö 700 newtonmetrin tasalukemaan. Lisäksi GT R:ssä on keskitytty ajettavuuden kohentamiseen rataolosuhteissa, ja ulkonäkökin on muita GT-malleja kisahenkisempi.

GT R:ää halutaan luonnollisesti mainostaa myös formulasirkuksen avulla, ja niinpä se on nyt saanut kunnian astua turva-auton saappaisiin. Kauden 2018 safety car on historian tehokkain lajissaan, mistä kuskina toimiva Bernd Mayländer tuntuu olevan innoissaan. Entinen DTM-kuljettaja ylistää nimittäin auton ajodynamiikkaa kertaluokkaa paremmaksi kuin aiemmassa GT S:ssä, mitä hänen toki pitääkin tehdä virkansa puolesta.
Turva-autossa on GT R:n lisävarusteisiin kuuluva ratapaketti, joka sisältää keraamiset jarrut ja turvakaaren. Lisäksi auto on luonnollisesti saanut F1-sarjan uudet logot, ja katolla komeilee taatusti erottuva valopalkki. Se on asennettu eräänlaisen ilmanohjaimen päälle, joka on tehty hiilikuidusta ja optimoi aerodynamiikkaa F1-kilpurien edessä paahdettaessa.
Sisätiloihin on puolestaan asennettu kaksi iPadia, joiden avulla Mayländer ja apukuski pysyvät kärryillä kisan tapahtumista. Vasemmanpuoleinen iPad näyttää suoraa TV-lähetystä kilpailusta, ja oikeanpuoleinen kertoo autojen sijainnin radalla sekä niiden kierrosajat. Yli 318 km/h:n huippunopeuteen yltävä GT R ei ole muuten F1-kisojen ainoa Mersun siviiliauto, koska myös lääkintäauto on peräisin Stuttgartista.
Se on tällä kaudella farmarikorinen Mercedes-AMG C 63 S, joka tarjoaa paikat jopa kolmelle lääkärille tukevissa kuppipenkeissä. Nopeaa farmaria puikottaa kilpa-autoilija Alan van der Merwe, ja vieressä istuu F1-sarjan johtava lääkäri Ian Roberts. Toivottavasti hänelle ei kuitenkaan tule töitä 20 kilpailun mittaisella F1-kaudella, jonka päätöskisa ajetaan marraskuun lopulla Abu Dhabin Yas Marinan radalla.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa