AUTOT Automaailmassa käydään tällä hetkellä kovaa kilpailua siitä, minkä valmistajan sähköiset ja autonomiset kulkupelit saadaan ensimmäisenä markkinoille. Suorituskyvyn kaltaiset perinteiset arvotkaan eivät ole kuitenkaan jääneet unholaan, ja maailman nopeimman tuotantoauton paikalle on edelleen kovaa tunkua.
VW-konsernin kruununjalokivenä toimiva Bugatti Chiron on yksi vahva ehdokas tittelin haltijaksi. 1500-heppaisella neliturboisella W16:lla vauhditetun hyperauton lopullista huippunopeutta ei ole vielä kerrottu, mutta se saattaa ylittää 450 km/h:n rajapyykin.
Jo Chironin edeltäjä Veyron sai tiukan haasteen amerikkalaisen virityspajan suunnalta, joka otti asiaan hieman erilaisen lähestymistavan. Bugattia kehitettiin vuosikausia VW-konsernin tiukkojen laatustandardien mukaisesti, joten autolla olisi periaatteessa voinut hoitaa arkiajonsakin.
Jenkkipaja Hennessey teki sen sijaan luomuksensa joka suuntaan venytetyn Lotus Elisen pohjalta, ja potkusta vastasi ahdettu perinneveekasi. Tulosta kuitenkin syntyi, koska Venom GT:ksi nimetty piensarjavalmiste jätti Veyronin taakseen 435 km/h:n huipuillaan.

Kisa on nyt siirtynyt seuraavalle kierrokselle Chironin myötä, ja Hennesseyn vastaus haasteeseen tottelee Venom F5 -nimeä. Auto esiteltiin äskettäin Las Vegasin SEMA Show’ssa, jossa nähtiin monia muitakin supertykkejä. Virittäjäguru John Hennessey on tällä kertaa lähtenyt puhtaalta pöydältä, eli edeltäjässä käytetty Lotuksen perusrakenne on nyt historiaa. Uutuus on luotu hiilikuituisen monokokin varaan, ja koripaneelitkin on tehty samasta materiaalista.
Auton muodot ovat edeltäjämallia sulavalinjaisemmat, mikä näkyy myös ilmanvastuskertoimen cw-arvossa. Se on nyt 0,33, kun Venom GT -edeltäjän vastaava luku oli 0,44. Hennessey on myös Bugatti Chironia liukkaammin muotoiltu, koska Chironin ilmanvastuskerroin on 0,38. Monissa isojen valmistajien hyperautoissa on siirrytty viime vuosina hybriditeknologiaan, mutta Hennessey jatkaa pikkupajan resurssien mukaisella yksinkertaisemmalla linjalla. Venom F5:tä vauhdittaa alumiininen 7,4-litrainen V8, joka saa lisäpuhtia kahdesta turbosta.
Voimaa syntyy tällä reseptillä peräti 1600 hevosvoiman ja 1762 newtonmetrin verran, eli Chiron jää 1500 hepan ja 1500 newtonin myötä jenkkitykin taakse. Pito-ongelmia on kuitenkin tiedossa, koska potku välitetään pelkille takapyörille seitsemänpykäläisen vaihteiston kautta, jota käytetään ratin lavoista. Haluttaessa autoon saa perinteisen manuaalilaatikonkin.
Michelinin Pilot Cup 2 -takarenkaat saavat kuulemma kunnon pidon vasta 225 km/h:n nopeudessa, eli siihen asti tiedossa on painia luistonestojärjestelmän kanssa. Bugatti on nelivetonsa myötä huomattavasti helpompi kiihdyttää täyteen laukkaan.

Hennessey on kuitenkin osaavissa käsissä suorastaan pelottavan nopea, koska se pinkaisee 300 km/h:n vauhtiin 10 sekunnissa. Neljänsadan nopeuden pitäisi olla lasissa alle 20 sekunnissa, ja huippunopeudeksi kerrotaan huimat 484 km/h. Näihin lukemiin ylletään erityisen Vmax-moodin avulla, jolloin Venom F5:n takaspoileri laskeutuu alemmas ja siiven yläpuolella olevat ilma-aukot sulkeutuvat aerodynamiikan kohentamiseksi. Jos Hennesseyn lukemat pitävät paikkansa, sekä Bugatti Chiron että ruotsalaishyperauto Koenigsegg Agera RS jäävät taakse muutaman sekunnin marginaalilla.
Venom F5:n sisätiloja mainostetaan edeltäjää tilavammiksi, ja nahka, alcantara, hiilikuitu sekä kojelautaan integroitu Applen iPad tuovat kabiiniin pientä luksusta. Autoa valmistetaan vain 24 kappaleen sarja Hennesseyn tehtaalla Teksasissa, ja hinnaksi on kerrottu Bugattin tasoa vastaava 1,6 miljoonaa dollaria. Lisävarusteita on kuitenkin tarjolla peräti 600 000 taalan edestä, joten loppusumma on helppo nostaa kahden miljoonan dollarin paremmalle puolelle.
Edes tarpeeksi paksu lompakko ei takaa Venom F5:n saantia, vaan John Hennessey valikoi henkilökohtaisesti tulevat omistajat.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa