Fiskerin uusi urheiluauto on melkoinen monsteri

Fiskerin etumaskissa nokassa on paljon erilaisia aukkoja ja pokkauksia. (Kuva Fisker)

Monet suomalaiset muistanevat neliovisen hybridiurheiluauton.

AUTOT Fisker Karmaa valmistettiin pari vuotta Uudenkaupungin autotehtailla. GM:n nelisylinterisellä bensakoneella ja sähkömoottorilla varustettu sportti meni kuitenkin niin huonosti kaupaksi, että sen taru loppui lyhyeen.

Auto on tämän jälkeen herätetty henkiin pelkän Karman nimellä ja sen pellin alle on tuotu perinteinen bensaveekasi. Uudella Karmalla ei ole kuitenkaan enää mitään tekemistä alkuperäisen auton luoneen Henrik Fiskerin kanssa.

Muun muassa Aston Martin DB9:n ja BMW Z8:n muotoilijana kunnostautunut Fisker on ollut uransa aikana monessa mukana, ja nyt mies on luonut jälleen tuoreen yrityksen ja sen myötä uuden auton. Kyseessä on täyssähköinen neliovinen sportti, josta saatiin julkisuuteen ensimmäiset tiiserikuvat.

Vastakkaisiin suuntiin aukeavat erikoiset perhosovet dominoivat auton sivuprofiilia, ja kylkilinjassa on myös paljon samaa aiemman Fisker Karman kanssa.

Eri suuntiin aukeavat perhosovet tuovat mieleen aikaisemman mallin. (Kuva Fisker)
Eri suuntiin aukeavat perhosovet tuovat mieleen aikaisemman mallin. (Kuva Fisker)

Tanskalaissyntyinen Fisker on sen sijaan antanut mielikuvituksensa lentää oikein kunnolla uutuusmallin keulassa. Muotoilu on tietysti aina makuasia, mutta auton nokassa on niin paljon erilaisia aukkoja ja pokkauksia, että lopputulos on väistämättä sekava.

Varsinaista maskia sähköautossa ei tarvita, vaan sen paikalle on integroitu tutka ja kamera, jotka saattavat viitata autonomisen ajamisen mahdollisuuteen. Hirviömäisen lopputuloksen viimeistelevät adaptiivista tekniikkaa hyödyntävät viirumaiset lediajovalot, jotka tekevät sähkösportista lähes kiinalaisen kopion näköisen.

Fisker mainostaa, että vielä nimettömän uutuuden pitäisi olla kaikkia kilpailijoita tilavampi autossa käytetyn hiilikuituisen ja alumiinisen rakenteen ansiosta. Lisäksi sähkösportille luvataan yli 640 kilometrin toimintamatka. Henrik Fisker on kuulemma oppinut vanhoista virheistään, ja niinpä akkujen kehittämistä ei ole annettu ulkopuolisille, vaan ne ovat firman oman Fisker Nanotechin käsialaa.

Auto paljastetaan koko komeudessaan tai kauheudessaan vielä tällä viikolla, ja seuraavaksi suunnitteilla on suuremmille ostajaryhmille tarkoitettu edullisempi sähköauto. Jäämme odottelemaan, kuinka pitkälle Henrik Fiskerin unelmien siivet tällä kertaa kantavat.

Lähde Carscoops

Kommentoi Facebookissa