AUTOT Honda Civic Type R on ollut jo kolmen sukupolven ajan yksi puristisimmista ja rajuimmista ”kuumista luukkuperistä”, eli hot hatcheista. Auto aloitti taipaleensa manuaalivaihteisena ja kaksilitraisella, korkealle kiertävällä vapaasti hengittävällä koneella varustettuna. Tällä reseptillä mentiin kahden ensimmäisen mallin ajan, mutta nykyisessä Type R:ssä siirryttiin turbovoimaan.
Tehoa ja ennen kaikkea vääntöä on rutkasti enemmän kuin aiemmin, mutta muuten tekniikan peruspilarit ovat ennallaan. Type R on siis edelleen etuvetoinen ja manuaalivaihteinen, vaikka esimerkiksi Ford Focus RS:n kaltaiset kilpailijat ovat siirtyneet nelivetoon. Tämä on jättänyt Hondan altavastaajaksi erityisesti paikaltaan kiihdytettäessä, ja toisaalta monet kilpakumppanit saavat etua nopeasti vaihtavasta kaksoiskytkinlaatikosta.

Nykymallin Civic Type R:n elinkaari on jäämässä kovin lyhyeksi, koska auto tuli markkinoille vasta toissa vuonna, mutta seuraaja on jo käytännössä esitelty tuotantovalmiin konseptin myötä. Se nähtiin syksyllä Pariisin autonäyttelyssä, ja kauppoihin asti uuden tykki-Civicin pitäisi saapua vielä tämän vuoden puolella.
Brittiläinen Autocar pääsi haastattelemaan tulevan Type R:n takana vaikuttavia Hondan avainhenkilöitä, ja lehti sai kuulla varsin mielenkiintoisia uutisia. Uusi Civic Type R saa nimittäin lisävarustelistalleen portaattoman CVT-automaatin, jota ei ole juuri nähty sporttimalleissa. Niissä on yleensä suosittu terävämmin vaihtavaa kaksoiskytkinratkaisua, mutta japanilaismerkki on kuitenkin päätynyt ”hihnavaihteistoon”.

Sen avulla yritetään parantaa hitaiden nopeuksien kiihtyvyysaikoja, joiden suhteen Civic Type R onkin joutunut antamaan tasoitusta kilpailijoilleen. Ajettavuuden pitäisi kohentua myös perus-Civicejä huomattavasti matalamman painopisteen ansiosta, mutta nelivetoa autoon ei ole tulossa päinvastaisista huhuista huolimatta. Pellin alla murisee edelleen kaksilitrainen turbonelonen, mutta nykyinen 305 hevosvoiman teho nousee todennäköisesti ainakin 320 hevosvoimaan.
Kuusivaihteinen manuaali on uudenkin sportti-Civicin perusvaihteisto, ja ulkoisesti Type R:n tunnistaa edelleen isoista vanteista sekä varsin villin näköisistä levikkeistä ja spoilereista. Uudesta mallista saattaa kuitenkin tulla tarjolle myös hieman ujomman näköinen versio hillitympää ulkokuorta arvostaville. Honda ei ole vielä suostunut näyttämään lähes tuotantokypsän konseptin sisustaa, mutta tyyliin kuuluu varmasti jatkossakin tukevat kuppipenkit ja alumiiniset sporttilisäkkeet.
Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa