Itse viljeltyä satoa korjataan päiväkodeissa ja kouluissa – ensi keväänä toiminta laajenee

Viljelijät päättivät itse, mitä halusivat viljellä, hankkivat ja kylvivät siemenet ja vastasivat viljelmien hoidosta.

Viljelijät päättivät itse, mitä halusivat viljellä, hankkivat ja kylvivät siemenet ja vastasivat viljelmien hoidosta. (Kuva Fotolia)

Viherpihan terveyshyötyjä tutkitaan, myös vanhusten palvelukeskuksilla mahdollisuus osallistua.

PUUTARHA Espoolaisissa päiväkodeissa ja kouluissa on kesän aikana seurattu kasvun ihmettä ja loppukesän aikana maisteltu itse kasvatettuja vihanneksia ja kasviksia. Neljä koulua, 21 päiväkotia, esikoulu, iltapäiväkerho ja asukaspuisto kasvattivat kesän aikana vihanneksia ja kukkia pihoillaan osana Kasvimaa jokaiseen päiväkotiin ja kouluun -liikettä.

Idea lasten puutarhatoiminnasta syntyi viime vuonna, kun Espoossakin vietettiin kansallista Vihervuotta. Kuluvan vuoden keväällä mukaan ilmoittautuneille päiväkodeille ja kouluille jaettiin kaupunginpuutarhalta sata viljelylaatikkoa ja yli 300 säkkiä multaa. Viljelijät päättivät itse, mitä halusivat viljellä, hankkivat ja kylvivät siemenet ja vastasivat viljelmien hoidosta.

Taavinkylän koulussa jokaisella luokalla oli oma istutuslaatikko. Niissä viljeltiin sipuleita, papuja, herneitä ja auringonkukkia.

– Erityisesti herneet kasvoivat hyvin, ja oppilaat ovat saaneet niitä syödä. Viljely on ollut yhteistä luonnonläheistä tekemistä, jota jatketaan mielellään myös ensi kesänä. Kulunut kesä on ollut vielä kokeilua. Testasimme, miten eri kasvit kasvavat ja selviävät parhaiten kesäloman yli, rehtori Antti Ylä-Rautio kertoo.

Akateeminen maailma on viime vuosina kääntänyt katseensa luonnonympäristön terveyshyötyjen arvioimiseen. Käynnissä on useita tutkimuksia. Espoossa kuusi päiväkotia ottaa osaa Helsingin yliopiston ADELE/KOTA-tutkimushankkeeseen, jossa selvitetään, voidaanko lasten terveyttä ja hyvinvointia edistää vihreämmillä päiväkodin pihoilla. Viljelylaatikoiden lisäksi tutkimuspäiväkotien pihoille on tuotu kunttaa, siirtonurmea ja turveharkkoja.

– Luontokosketuksen kautta saatava mikrobialtistus parantaa immuunijärjestelmän toimintaa ja säätelyä. Monipuoliseen liikkumiseen ja moniaistiseen luonnon kokemiseen kannustava vihreä piha lisää positiivista mielialaa ja jaksamista, mikä vaikuttaa myönteisesti oppimiseen ja keskittymiskykyyn, toteaa tutkijatohtori Riikka Puhakka.

Viherympäristöä tehdään lasten arkeen hyvin erilaisissa mittakaavoissa. Päiväkodin ja koulun piha on iso osa lasten arkea ja myös kaupunkisuunnittelulla varmistetaan, että niiden läheltä löytyy viheralueita ja lähimetsä.

– Viljelyhankkeen tavoitteena on tarjota päiväkodeille ja kouluille mahdollisuus edistää pihan vihreyttä ja monimuotoisuutta, rikastaa päiväkodin arkea sekä tukea kestävän kehityksen kasvatusta, sanoo ympäristömuotoilija Niko Riepponen.

Toimintaa on tarkoitus laajentaa. Suunnitelmien mukaan keväällä 2018 päiväkotien, koulujen ja lukioiden lisäksi myös vanhusten päivätoiminnalla sekä seniori- ja palvelukeskuksilla olisi mahdollisuus tilata viljelylaatikoita ja multaa omia kasvatusprojektejaan varten.

Kommentoi Facebookissa