AUTOT Jaguarin myynti on kohonnut aivan uusiin lukemiin intialaisen Tatan omistuksessa. Suurin kasvu on saatu toissa vuonna esitellyn F-Pacen ansiosta, joka on kissamerkin historian ensimmäinen katumaasturi. Siinä on päästy hyödyntämään konsernikumppani Land Roverin vuosikymmenten ajan kartuttamaa maasturiosaamista, ja samaa lajia on luvassa jatkossakin.
Seuraavaksi britit lähtivät kalastelemaan pykälää pienemmän katumaasturiluokan asiakkaita. Esimerkiksi Audi Q3 ja BMW X1 käyvät kaupaksi kuin häkä, joten samoille apajille on tunkua. Jaguarin kompakti SUV sai E-Pace-nimen, joka herättää mielleyhtymiä jopa 1960-luvun legendaariseen E-Typeen. Uutuusmalli on kuitenkin mahdollisimman kaukana pitkäkeulaisesta urheiluautosta. E-Pace tehdään nimittäin muun muassa Land Rover Discovery Sportista ja Range Rover Evoquesta tutulle etuvetopohjaiselle perusrakenteelle.

LR-MS-niminen teräksinen pohjalevy tuo autoon poikittaismoottorin ja suhteellisen lyhyen nokan, eli mittasuhteet ovat erilaiset kuin takavetopohjaisessa F-Pace-isoveljessä. Muotoilussa on kuitenkin samaa henkeä, mikä selvisi jo Jaguarin julkaisemista ensimmäisistä virallisista tiiserikuvistakin. Takavalot ovat samantyyppiset matalat viirut kuin F-Pacessa, ja niillä haetaan myös mielleyhtymiä kissamerkin kaksipaikkaiseen F-Type-urheiluautoon.
E-Pacen kylkilinja on puolestaan hyvin samankaltainen kuin F-Pacessa lyhyempää keulaa lukuun ottamatta, ja etuvaloissakin on selvää sukunäköä F-Typeen. Jaggen uutuuskatumaasturin lähtöhinnaksi kotimarkkinoillaan kerrotaan alle 30 000 puntaa, joten sen odotetaan nousevan merkkinsä myydyimmäksi malliksi ohi isoveljensä.
E-Pacea saa sekä etu- että nelivetoisena, ja vakiovarusteisen kuusivaihteisen manuaalin vaihtoehdoksi tarjotaan kahdeksanpykäläistä automaattia. Auton voimanlähteinä käytetään Ingenium-moottoriperheen kaksilitraisia turbonelosia sekä bensa- että dieselversioina. Aloitusmalleja vauhdittavat 161- ja 178-hevosvoimaiset nakuttajat, mutta lisää tehoa kaipaavillekin on omat vaihtoehtonsa.

Kaksilitraisesta dieselistä tarjotaan nimittäin myös 237-heppaista versiota, ja lisäksi valikoimaan kuuluu 247-hevosvoimainen kahden litran bensaturbo. E-Pace voisi myös olla merkkinsä ensimmäinen auto, josta kehitetään hybridiversio. Se olisi todennäköisesti niin sanottu mieto hybridi, joka saa voimansa sähkömoottorin ja 1,5-litraisen kolmisylinterisen Ingenium-dieselin yhdistelmästä. Samaa MHEV-järjestelmää on tarkoitus käyttää myös Land Roverin Evoque- ja Discovery Sport -sisarmalleissa.
Kissamerkin autot ovat tunnettuja sporttisesta käsiteltävyydestään, ja E-Pacekin aiotaan asemoida ajajan autoksi omassa luokassaan isoveljensä tavoin. Jaguarin päämuotoilija Ian Callum lupaa jopa, että kompaktin katumaasturin pitäisi tarjota urheiluauton ulkonäkö ja Jaggen perinteinen suorituskyky. Tässä voi olla jo mukana hieman ylisanoja. Sen jälkeen vuorossa on vielä Jaggen kolmas crossover, eli täyssähköinen I-Pace.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa