Kohtalokkaita onnettomuuksia – seuraako Jyrki Järvilehdon uraa paha karma?

Karting-onnettomuudesta Jyrki Järvilehto selvisi vähin vammoin, mutta F1-kisojen harjoituksissa sekä veneilyonnettomuudessa seuraukset olivat vakavammat.

Karting-onnettomuudesta Jyrki Järvilehto selvisi vähin vammoin, mutta F1-kisojen harjoituksissa sekä veneilyonnettomuudessa seuraukset olivat vakavammat. (Kuvat AOP ja Motopark)

Ex-formulakuljettaja joutui kartingin SM-kisoissa onnettomuuteen, mutta se ei ollut ensimmäinen.

ONNETTOMUUS Entinen suomalainen formulakuljettaja Jyrki Järvilehto – tai JJ Lehto kuten hänen managerinsa Keke Rosberg aikoinaan keksi – oli päättänyt lähteä mukaan tälle kaudelle kartingin SM-kisoihin.

Nyt 51-vuotias kuljettaja aloitti kartingissa kuusivuotiaana ja voitti aikoinaan viisi kertaa lajin Suomen mestaruuden, ennen kuin siirtyi Formula Fordeihin. Paino on pysynyt kurissa ja ajotuntumakin on säilynyt, sillä hän työskentelee nykyisin myös McLarenin tuotantoautojen osastolle.

Mutta ne eivät auttaneet, kun Vantaalla aika-ajossa Järvilehdon ajokin etupyörä osui takasuoran rengasvalliin ja auto pyörähti ympäri. Järvilehdolle laitettiin niskatuki, kun hänet vietiin paareilla ambulanssiin ja sairaalaan. Tilanne näytti vaaralliselta ja SM-kisat keskeytettiin.

Kisojen turvallisuuspäällikkö Matti Puhakka arveli medialle, että KZ2-luokan 125-kuutioisella ajoneuvolla oli onnettomuushetkellä 80–90 kilometrin tuntinopeus. Onnettomuus palautti vääjäämättömästi mieleen kaksi muuta kohtalokasta onnettomuutta, joissa Jyrki Järvilehto on ollut osallisena.

Vuonna 1994 Jyrki Järvilehto pääsi Benettonin talliin Michael Schumacherin pariksi.
Vuonna 1994 Jyrki Järvilehto pääsi Benettonin talliin Michael Schumacherin pariksi. (Kuva AOP)

Raju törmäys Silverstonessa

Jyrki Järvilehto ajoi kaikkiaan 70 F1-kisaa, hänen paras sijoituksensa oli kolmossija San Marinon GP:ssä vuonna 1991. Järvilehdon ajaminen osui samoihin vuosiin kuin Mika Häkkinen ja Mika Salo, mutta menestys ei ollut samalla tasolla.

Vuonna 1994 onni näytti kääntyvän, kun hän sai tallipaikan Benettonilla Michael Schumacherin parina. Tammikuussa ennen kisakautta hän ajoi Silverstonessa testeissä tallin uuden auton rajusti reunavalliin perä edellä ja loukkasi vakavasti niskansa.

Kaksi niskanikamaa murtui ja halvaantuminen – tai jopa kuolema –eivät olleet kaukana, Lontoossa tehty leikkaus kesti kahdeksan tuntia. Ensimmäisissä kisoissa Järvilehdon korvasi nykyisen F1-kuljettajan Max Verstappenin isä Jos, kunnes suomalainen pääsi toivuttuaan takaisin kuljettajaksi.

Suurimmat menestyksensä Järvilehto sai formulauransa jälkeen, hän on ajanut Le Mansin 24 tunnin ajon voittajatiimissä McLarenilla. Hän kilpaili myös Yhdysvalloissa ja tuli suosituksi televisiokasvoksi formulakommentaattorina MTV:llä ennen uutta onnettomuutta.

Jomalvikin kanava on noin metrin syvä, mutta 450 metriä pitkä. Vene iskeytyi tuhoisasti kanavan ylittävän sillan holvikaareen.
Jomalvikin kanava on noin metrin syvä, mutta 450 metriä pitkä. Vene iskeytyi tuhoisasti kanavan ylittävän sillan holvikaareen, jossa näkyy jälki. (Kuva Motopark)

Kohtalokas viikonloppu mökillä

Seitsemän vuotta sitten, kesäkuun 17. päivänä vuonna 2010 Järvilehto oli vaimonsa ja ystäväpariskuntansa kanssa viettämässä viikonloppua mökillä Snappertunassa. Miehet nauttivat alkoholia, mutta päättivät silti lähteä ennen puolta yötä veneellä Tammisaareen ravintolaan.

Noin puoli kolmelta he lähtivät ravintolasta takaisin. Jomalvikin kapeassa kanavassa vene kiisi peräti 86 kilometrin tuntinopeudella, vaikka rajoitus on vain 5 km/h. Kanava on noin metrin syvä, mutta 450 metriä pitkä.

Vene iskeytyi tuhoisasti kanavan ylittävän sillan holvikaareen. Järvilehdon perhetuttava, nelikymppinen mies löytyi vedestä kuolleena, entinen formulakuski hoiperteli läheisen talon pihalle. Pelastushenkilökunta totesi veneen romuttuneen täysin törmäyksessä.

Jyrki Järvilehdon veren alkoholipitoisuudeksi ennen turmaa todettiin vähintään 2,53 promillea. Hän selitti, että ei muistanut onnettomuudesta mitään. Syyttäjä päätti syyttää Järvilehtoa törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä vesiliikennejuopumuksesta.

Jyrki Järvilehto sai käräjäoikeudessa langettavan tuomion, mutta hovioikeus vapautti hänet.
Jyrki Järvilehto sai käräjäoikeudessa langettavan tuomion, mutta hovioikeus vapautti hänet. (Kuva AOP)

Hovioikeudelta vapauttava tuomio

Esitutkinta kesti yli vuoden ja Järvilehto kiisti kaikki syytteet. Kyse oli siitä, kumpi miehistä ajoi venettä kohtalokkaana yönä. Käräjäoikeuden mielestä kuljettaja oli Järvilehto. Se tuomitsi hänet vankilaan kahdeksi vuodeksi ja neljäksi kuukaudeksi ja maksamaan korvauksia kärsimyksestä sekä elatusapua kuolleen leskelle ja lapsille.

Turun hovioikeudessa sekä syyttäjällä että Järvilehdolla oli todistajinaan eri asiantuntijoita. Lopulta marraskuussa vuonna 2012 hovioikeus vapautti Järvilehdon syytteistä äänin 2–1 ja korkein oikeus ei antanut syyttäjälle valituslupaa, joten hovioikeuden vapauttava tuomio jäi voimaan.

Jyrki Järvilehto ei ole halunnut antaa yhtään haastattelua koskien onnettomuutta ja hän vietti monta vuotta pääosin poissa julkisuudesta. Tämän formulakauden alussa Järvilehto aloitti Ilta-Sanomien nettitelevision studioasiantuntijana ja keväällä ajajana kartingin SM-kisoissa.

Viimeisten tietojen mukaan Järvilehto selvisi karting-onnettomuudesta ruhjeilla. Nähtäväksi jää, palaako hän onnettomuuden jälkeen enää ruutuun tai radalle.

Kommentoi Facebookissa