Kunnat sitoutuvat Länsiradan ensimmäiseen vaiheeseen 400 miljoonalla – näin aikataulu etenee

Länsiradan kunnat ja valtio sopivat ratahankkeen etenemisestä rakentamisvaiheeseen. (Kuvituskuva Pixabay)

Länsiradan kokonaiskustannusarvio on 1,32 miljardia euroa.

RAIDELIIKENNE Länsirata Oy:n osakaskuntien Turun, Espoon, Salon, Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummen sekä valtion välisissä neuvotteluissa on saavutettu sopu. Kunnat kertovat, että sopimuksen pohjalta voidaan siirtyä päätöksentekoon Länsiradan etenemisestä rakentamisvaiheeseen.

Neuvottelutulos hyväksyttiin valtion ja kuntien välisessä neuvottelussa perjantaina 31.10.2025. Hankkeen rahoitusta koskeva osakassopimus viedään Länsiradan kuuden kunnan ja valtion päätöksentekoelimiin marras-joulukuussa. Päätöksenteon aikataulu kaupungin- ja kunnanvaltuustoissa on seuraava:

  • Turku 17.11.
  • Espoo 17.11.
  • Vihti 1.12.
  • Kirkkonummi 8.12.
  • Salo 15.12.
  • Lohja 15.12.

Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuoden 2027 lopulla. Kunnissa ollaan tyytyväisiä vihdoin saavutettuun neuvottelutulokseen. Osakassopimusneuvotteluja on käyty kahden vuoden ajan.

Kunnat toteavat kyseessä olevan kansallisesti merkittävä hanke, joka on suuri ja pitkäaikainen investointi. Espoosta Veikkolan, Vihdin, Lohjan ja Salon kautta Turkuun kulkeva nopea raideyhteys on Suomen suurin infrahanke, jonka myötä avautuu uusi nopeampi junayhteys Etelä-Suomessa. Hanke tuo uusia paikkakuntia raideliikenteen piiriin, parantaa Suomen yhteyksiä Eurooppaan ja täyttää eurooppalaisen TEN-T-liikenneverkon edellytykset Helsingin ja Turun välisellä osuudella.

Neuvottelutuloksen hyväksyminen tarkoittaa sitä, että valtio ja kunnat voivat tehdä päätökset hankkeen rakentamisvaiheeseen siirtymisestä. Siinä tehdään rakentamissuunnitelma koko välille Espoosta Kupittaalle ja rakennetaan uutta rataa Espoon ja Lohjan välille sekä toinen raide Salo-Hajala- ja Nunna-Kupittaa- rataosuuksille.

Hankkeen toisessa vaiheessa on tarkoitus toteuttaa osuudet Lohja-Salo ja Hajala-Nunna. Kunnat ovat sopineet keskenään myös toisen vaiheen rahoittamisesta 300 miljoonalla eurolla. Sitä ei käsitelty päättyneissä neuvotteluissa valtion kanssa, mutta sopimus viedään valtuustojen hyväksyttäväksi samassa yhteydessä.

Länsiradan kokonaiskustannusarvio on 1,32 miljardia euroa. Kuntien osuus rahoituksesta on 33 prosenttia ja Suomen valtion osuus 67 prosenttia. Kunnat sitoutuvat ensimmäiseen vaiheeseen yhteensä 400 miljoonalla eurolla ja Suomen valtio 400 miljoonalla. Tämän lisäksi hankkeen toteuttavalle Länsirata Oy:lle annetaan oikeus hankkia vierasta pääomaa enintään 520 miljoonaa euroa. Mahdollinen EU-tuki hyödyntää kaikkia yhtiön osakkaita.

Lue myös: Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelma hyväksyttiin – rakentamisesta ei silti vielä päätöstä

Kommentoi Facebookissa