Mercedes-AMG GT4 on pian täällä – tulee haastamaan tiukasti Porsche Panameran

Mercedes-AMG GT:n kauniit muodot ja huippuluokan suorituskyky ovat tuoneet sille mukavasti asiakkaita.

Mercedes-AMG GT:n konsepti seuraa mallin kauniita muotoja. (Kuva Mercedes-Benz)

Auto esitellään todennäköisesti Genevessä maaliskuun alussa.

AUTOT Mersun sporttiosasto AMG:n mallistoon esiteltiin muutama vuosi sitten GT-niminen kaksipaikkainen superauto, joka astui aiemman lokinsiipiovisen SLS:n saappaisiin. GT:n oviratkaisu on ollut tavanomaisempi, mutta auton kauniit muodot ja huippuluokan suorituskyky ovat tuoneet sille mukavasti asiakkaita. GT:tä saa nykyään myös avomallina, ja tarjolla on monia eri tehoversioita.

Kaksipaikkainen auto ei sovi kuitenkaan kaikille ostajille, ja varsinainen neliovinen urheiluauto on vielä puuttunut Mercedeksen valikoimasta. Tähtimerkin mallistoon kuuluu toki neliovisten coupéiden heimoon laskettava CLS, mutta se on kaukana urheiluautosta. Niinpä tällaista autoa kaipaavat ostajat ovat päätyneet esimerkiksi Porsche Panameraan, joka tarjoaa sporttisen ajokokemuksen ja käytännölliset neljä ovea.

Mersu ei kuitenkaan aio seurata sivusta Porschen menestystä, ja niinpä se esitteli jo viimevuotisessa Geneven autonäyttelyssä neliovista GT:tä enteilevän konseptin. Näyttävä tutkielma keräsi runsaasti kehuja, ja stuttgartilaiset alkoivat pian kehittää auton tuotantoversiota. Todennäköiseksi GT4-nimen saavan uutuuden naamioituja prototyyppejä on bongattu jo moneen kertaan testiajoissa, ja auton virallista esittelyä ei tarvitse odotella enää kauan.

Mercedes esitteli jo viimevuotisessa Geneven autonäyttelyssä neliovista GT:tä enteilevän konseptin.
Mercedes esitteli jo viimevuotisessa Geneven autonäyttelyssä neliovista GT:tä enteilevän konseptin. (Kuva Mercedes-Benz)

Se tuodaan nimittäin vahvojen huhujen mukaan julkisuuteen tämänvuotisessa Geneven näyttelyssä, joka avaa ovensa noin kuukauden päästä. Mercedes-AMG:n pomo Tobias Moers on jo kertonut, että tuotantoauto on yllättävän lähellä vuoden takaista konseptia. Vaikka GT4 muistuttaa kaksiovista GT:tä, se tehdään kuitenkin aivan eri perusrakenteelle. Auto luodaan nimittäin MRA-pohjalevyn varaan, joka löytyy muun muassa E-luokan ja CLS:n alta.

Mersulla on siis pian mallistossaan kaksi neliovista coupéa, mutta Moers ei kuitenkaan pelkää niiden syövän toistensa markkinaosuuksia. CLS:stä ei nimittäin enää tarjota tuplaturbo-V8:lla vauhditettua 63-sporttiversiota, vaan malliston huippuversiona toimii ahdetulla kuutosella ja miedolla hybriditekniikalla varustettu CLS 53. Näin varsinaista tehotykkiä kaipaavat ostajat ohjataan GT4:n pariin.

Neliovisen sportin pellin alla nähdään ainakin monesta muustakin AMG:stä löytyvä nelilitrainen tupla-ahdettu kasi. Sen miedompi tehoversio tuottaa 571 hevosvoimaa, ja S-malleissa potkua on jo 612 hepan edestä. GT4:n tehoskaala ei kuitenkaan pääty tähän, koska myöhemmin tulossa on vielä samaa konetta ja sähkömoottorin tuomaa lisävoimaa hyödyntävä hybridi. Lisäksi aloitusmalliksi saatetaan lanseerata CLS 53:sta tutulla tekniikalla varustettu kuutosversio.

Sen vuoro on kuitenkin vasta myöhemmin. Geneven parrasvaloihin tuodaan ahdetulla veekasilla varustettu malli, joka sopii hyvin super- ja luksusautoja vilisevään näyttelyyn. Myös juuri uudistettu CLS saa Euroopan ensi-iltansa Genevessä, joten Mersun neliovisia coupé-malleja päästään pian vertailemaan rinta rinnan.

Kommentoi Facebookissa