AUTOT Mercedes teki varsinaisen täyskäännöksen kompaktiluokan strategiansa suhteen, kun nykyinen A-luokka esiteltiin viitisen vuotta sitten. Aiemmin lähinnä eläkeläisten suosimana tötterönä tunnettu pikku-Mersu muuttui suorastaan sporttiseksi ilmestykseksi, joka on pystynyt haastamaan Audi A3:n ja BMW 1-sarjan niiden omilla aseilla.
A-luokka on kuitenkin alkanut vaikuttaa erityisesti sisustansa osalta jo hieman vanhahtavalta tähtimerkin uusimpiin malleihin verrattuna. Tämä ei ole mikään ihme, koska seuraaja kolkuttelee jo aivan nurkan takana. Se lanseerataan ensi vuoden alussa, mutta Mercedes paljasti jo nyt kompaktiluokan uutuutensa sisustan koko komeudessaan. Tyyli on sen verran arvokasta, että moni asiakas saattaa jatkossa päätyä A-luokkaan esimerkiksi pykälää isomman C-sarjan sijasta.
Keskellä nykymallin kojelautaa pönöttävä tabletti on korvattu paljon elegantimmalla ratkaisulla, joka koostuu kahdesta leveästä näytöstä E- ja S-luokan tyyliin. Niiden leveys vaihtelee varustetason mukaan seitsemästä 10,25 tuumaan. Ruuduissa on heijastumia estävä pinnoite, ja niiden kirkkaus mukautuu automaattisesti auton sisätilojen valoisuuden mukaan.

Kompakti-Mercedeksen kojelauta on jaettu optisesti kahtia merkin isompien mallien tavoin, ja näytöt vaikuttavat suorastaan leijuvan kojelaudan alaosan päällä. Kuskin edessä olevalla ruudulla on luonnollisesti muun muassa nopeus- ja kierroslukumittari, kun taas keskikonsolin yläpuolella komeileva näyttö informoi esimerkiksi tietoviihdejärjestelmästä ja ilmastoinnista. Niitä käytetään yhdessä kojelaudan nappien ja keskikonsolin touchpadin kanssa. Lisäksi monia toimintoja pystyy käyttämään ohjauspyörän kosketusherkillä säätimillä Mersun luksusluokan mallien tapaan.
Ylellisyyttä tarjoilee myös tunnelmavalaistus, joka kattaa koko ohjaamon. Siihen saa peräti 64 eri sävyä, jotka on jaettu kymmeneen eri värimaailmaan. Ne sopivat puolestaan yhteen kojelaudan näyttöjen eri valaistusten kanssa. Kojelaudan ilmasuulakkeet ovat turbiinimaisen pyöreät Mercedeksen urheilumallien tyyliin, ja nekin kuuluvat tunnelmavalaistuksen piiriin. Kojelaudan keskiosa on lisäksi kallistettu hitusen kuljettajaan päin urheilullisen vaikutelman luomiseksi.
Ratti on puolestaan tuttu jo edustusautoihin kuuluvasta S-luokasta, ja lisävarustelistaltakin löytyy monia luksusautoissa nähtyjä herkkuja. Niihin kuuluvat mm. tuulilasin heijastusnäyttö sekä etuistuimien tuuletus- ja hierontatoiminnot. A-luokan sisustaa pystyy myös personoimaan todella pitkälle joko ylellisyyttä tai sporttisuutta korostavaan suuntaan.
Käytännöllisyyttäkään ei ole unohdettu, ja niinpä autosta pitäisi nähdä edeltäjää paremmin ulos. Lisäksi takapenkin tilojen mainostetaan kasvaneen erityisesti leveys- ja korkeussuunnassa. Tavaratilan volyymi on puolestaan suurentunut 29 litran verran, ja vetoisuudeksi ilmoitetaan nyt 370 litraa. Ruuma on myös 11,5 senttiä entistä pidempi, ja lastausaukkokin on leventynyt. Lisäksi takaistuimen selkänojan voi nostaa tavallista pystympään asentoon tavaratilan kasvattamiseksi, ja lisähintaan tarjolla on selkänojan 40/20/40-jakomahdollisuus.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa