AUTOT Automerkkien mallikirjo on kasvanut viime vuosina ennennäkemättömälle tasolle. Saksalaiset premium-valmistajat BMW ja Mercedes-Benz ovat kunnostautuneet tässä suhteessa erityisesti. Voisi kuvitella, että X4:n, GLC Coupén ja 4-sarjan Gran Coupén kaltaisille autoille ei riitä tarpeeksi ostajia, mutta asia on täysin päinvastoin.
Kaikenlaiset crossoverit ja nelioviset coupét ovat suuressa suosiossa, mutta sekä Mersu että Bemari ovat tulleet siihen tulokseen, että liian laajaksi paisuneita mallistoja on pakko karsia lähivuosina. Harvennuksen kohteet eivät kuitenkaan löydy uusien tulokkaiden joukosta, vaan perinteisemmistä kaksiovisista coupéista ja avomalleista.
BMW:n myynnistä ja markkinoinnista vastaava Ian Robertson kertoi amerikkalaiselle Car and Driverille Geneven autonäyttelyssä, että korimallien kirjo alkaa olla jo melko täynnä. Tästä huolimatta muutamia aivan uusiakin malleja on vielä tulossa, kuten kompaktiluokan coupé-henkinen crossover X2 ja iso X7-katumaasturi. Robertson paljasti myös, että baijerilaiset ovat poistamassa joitakin korimalleja valikoimastaan.

Mersu-pomo Dieter Zetsche totesi puolestaan, että kaksioviset coupét ja avomallit ovat aina olleet pienten ostajapiirien autoja. Nyt ongelmana on se, että Kiina ja muut kasvavat markkinat janoavat crossoverien lisäksi sedaneita, mutta kaksioviset mallit eivät vetoa sikäläisiin asiakkaisiin. Siksi niiden kehittämistä on entistä hankalampi perustella taloudellisesti.
Zetsche vakuutti kyllä, että Mercedes tarjoaa jatkossakin kaksiovisia autoja, mutta niiden määrää pienennetään nykyisestä. Tällä hetkellä tarjolla onkin kaksiovinen C-luokka, E-luokka sekä S-luokka ja niiden kaikkien avoversiot. Lisäksi valikoimaan kuuluu kaksipaikkaiset SLC– sekä SL-roadsterit ja superautokategoriaan lukeutuvan AMG GT:n umpi- ja avomalli, joten valikoimaa onkin varaa yksinkertaistaa.
BMW:n Robertson kertoi, että nykyisen 4-sarjan coupé ja avomalli ovat olleet menestyksekkäitä, mutta trendi kohti neliovisia coupéita on silti vahva. Nelioviset Gran Coupét tarjoavat nimittäin asiakkaiden arvostaman matalamman ajoasennon ja dynaamisen ajokokemuksen, mutta takaovet ovat silti olemassa niitä tarvittaessa.
Bemari on lisäksi tuskaillut kaksipaikkaisen Z4:n menestyksen kanssa, koska roadsterien markkinat eivät ole vieläkään toipuneet vuoden 2008 talouskriisistä ja niille ei ole ollut muutenkaan tarpeeksi kysyntää Aasiassa. Z5-nimen saava seuraaja on silti valmisteilla. Perinteiseen kangaskattoon palaava uutuus kehitetään yhteistyössä Toyotan kanssa, mikä säästää kustannuksia ja tuo muitakin synergiaetuja.

Kommentoi Facebookissa