LIIKENNETURVALLISUUS Tällä viikolla alkava hirvenmetsästys saa hirvet liikkeelle ja nostaa eläinkolarin riskiä. Eniten eläinkolareja sattuu vakuutusyhtiö Ifin vuosien 2018–2022 vahinkotilastojen perusteella viikoilla 43–47, eli lokakuun puolivälistä marraskuun loppupuolelle sijoittuvalla ajanjaksolla.
Ajonopeutta kannattaa alentaa hirvien liikkuma-alueella etenkin aamu- ja iltahämärässä.
– Varoitusmerkit hirvivaarasta kannattaa ottaa vakavasti ja alentaa nopeutta erityisesti hämärällä ajaessa. Törmäysriski on suurimmillaan, kun auringonlaskusta on kulunut tunti. Metsästyskauden aikana esimerkiksi havainto metsästäjistä tien reunassa voi olla merkki lähellä olevasta hirvestä. Hirven perässä tien yli voi tulla myös koira, muistuttaa ajoneuvovakuutusten vakuutuspäällikkö Johanna Johansson Ifistä.
Hirvieläinkolarit ovat yleisimpiä pimeään aikaan loka–joulukuussa, jolloin Ifin vahinkotilastojen mukaan sattuu noin puolet kaikista eläinkolareista. Selkeästi synkin yksittäinen viikko on Ifin vuosien 2018–2022 tilastoissa marraskuun loppupuolelle sijoittuva viikko 47, jolloin eläinkolarin riski on lähes kaksi kertaa keskimääräistä suurempi.
– Eläinten liikkumisen lisäksi tämä liittyy todennäköisesti sääolosuhteisiin: Marraskuun loppupuolella valoisa aika on lyhyt ja tyypillisesti lumettomuus pahentaa pimeyttä. Tuolloin eläin on auringonlaskun jälkeen erittäin vaikeasti havaittava. Samaan aikaan saattaa osua talven ensimmäisiä liukkaita kelejä ja räntä- tai lumisateita, arvioi Johansson.
Ajonopeuden laskeminen on tehokkain keino pienentää onnettomuusriskiä tai mahdollisen kolarin seurauksia, koska silloin kuljettajalle jää enemmän aikaa ympäristön havainnointiin sekä jarruttamiseen.
Nyrkkisääntönä on, että tielle jolkottava hirvi kannattaa väistää sen peräpuolelta, sillä hirven takaosa aiheuttaa painavaa etuosaa pienemmät vahingot. Eläimistä kokonsa vuoksi vakavimpia onnettomuuksia liikenteessä aiheuttavat juuri hirvet.
– Hirvikolarien henkilövahingot johtuvat hirven suuresta koosta ja siitä, että törmäyksessä eläin kaatuu helposti auton päälle ja tuulilasin läpi. Autoista merkittävä osa päätyy lunastukseen. Peurakolareissa sen sijaan sattuu onneksi vain harvoin henkilövahinkoja ja auto selviää tyypillisesti peltivahingoilla, kuvaa Johansson.
Suomen tieliikenteessä tapahtui Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2022 yhteensä 13 758 riistaonnettomuutta. Onnettomuuksien määrä laski edellisvuodesta erityisesti sen vuoksi, että valkohäntäpeurakolarit ovat vähentyneet. Myös hirvikolarien määrä on ollut laskussa.
– Tämä on ilahduttava suunta, joka toivottavasti jatkuu myös tänä vuonna. Merkittävä selittävä syy on se, että valkohäntäpeurakanta on saatu nyt pienenemään metsästyksen avulla. Lisäksi autolla ajetaan keskimäärin aiempaa vähemmän: liikennemäärät eivät ole muun muassa etätyön lisääntymisen vuoksi palautuneet koronaa edeltävälle tasolle, arvioi Johansson.
Lue myös: Pimeä tulee jo yllättävän nopeasti – heijastin kannattaa ottaa mukaan myös autoon ja iltalenkille
Kommentoi Facebookissa