AUTOT Minin uusi tuleminen BMW Groupin alaisuudessa sai alkunsa 2000-luvun alussa lanseeratun retrotyylisen pikkuauton myötä, joka tarjosi hauskan muotoilun ohella riemukasta ajettavuutta merkin parhaiden perinteiden mukaisesti. Pikkuautoluokan Mini on ehtinyt sittemmin kolmanteen sukupolveensa, joka kolkuttelee jo kompaktiluokan rajoja. Minin mallisto on muutenkin laajentunut vahvasti ylöspäin, joten merkin nimen mukaista pikkuautoa brittibrändillä ei ole enää edes tarjolla.
Kompaktiluokkaan kurottava hatchback on edelleen Minin ydinmalli, jota tarjotaan sekä kolmi- ja viisiovisena hatchbackina että avoversiona. Nykyinen korimalli esiteltiin nelisen vuotta sitten, joten se sai nyt pienen kasvojenkohotuksen automaailman normaalin rytmin mukaisesti. Facelift esitellään suurelle yleisölle pikapuoliin avautuvassa Detroitin autonäyttelyssä, mutta sen kuvat julkaistiin jo nyt.

Muutokset ovat sen verran pieniä, että uusimman version erottaminen edeltäjästä vaatii jo todellisen asiantuntijan. Valojen grafiikka on laitettu kuitenkin uusiksi, ja takavalot toistavat nyt brittilippu Union Jackin muotoja. Lisäksi Minin logot on uudistettu entistä yksinkertaisemmiksi. Vannemallejakin on päivitetty, ja tarjolle on tuotu muutama uusi ulkoväri. Niitä ovat Emerald Grey, Starlight Blue ja Solaris Orange -nimiset metallisävyt. Lisäksi ulkokuorta koristamaan saa uuden design-paketin, joka korvaa kromilistat kiiltävän mustilla.
Ohjaamossa on puolestaan tuore kolmipuolainen ratti, ja perustason äänentoistojärjestelmää on päivitetty 6,5-tuumaisella värinäytöllä. Uusiin lisäherkkuihin lukeutuvat puolestaan 8,8-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu navigaattori, älypuhelimen langaton latausmahdollisuus ja maltaanruskea nahkaverhoilu. Lisäksi pianolakattuja mustia koristeita tarjoilevaa sisätilapakettia on höystetty valonauhoilla.

Minin Connected-nimiseen tietoviihdejärjestelmään on puolestaan tuotu reaaliaikaisten liikennetiedotteiden ja henkilökohtaisen avustajan kaltaisia lisäpalveluja. Sen kautta pääsee myös brittimerkin nettiportaaliin, joka tarjoilee Mini-kuskeille muun muassa uutisia, säätietoja ja paikallisia bensanhintoja. Autojen tekniikkaankin on tehty pieniä muutoksia, ja esimerkiksi turboteknologia, moottorinohjauselektroniikka, öljynkierto, ilmanotto, jäähdytysjärjestelmä sekä pakoputkisto ovat saaneet päivityksiä. Lisäksi moottorien katteet ovat nyt hiilikuituvahvisteista muovia muutaman gramman säästämiseksi.
Hatchback-mallien moottorivalikoima ulottuu tuttuun tapaan One-version 75-hevosvoimaisesta kolmisylinterisestä Cooper S:n 192-heppaiseen turbokoneeseen. Yhteensä tarjolla on seitsemän eri voimanlähdevaihtoehtoa, mutta avomallissa täytyy tyytyä yhteen vähemmän. Siihen ei nimittäin saa 75-hevosvoimaista moottoria, vaan valikoima starttaa 102-heppaisesta turboahdetusta kolmipytystä. Vaihteistoksi saa joko kuusipykäläisen manuaalin, seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin tai kahdeksanpykäläisen momentinmuunninautomaatin moottorista riippuen.
Kevyesti uusitut Minin nähtäneen Suomessakin kevään mittaan, mutta hintoja ei ole vielä julkaistu. Pieniä korotuksia voi olla tiedossa, mutta siinäkään ei ole mitään mullistavaa koko faceliftin tavoin.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa