HALLITUS Liikenneministeri Anne Bernerin johtaman liikenneministeriön sekä valtiovarainministeri Petteri Orpon johtaman valtiovarainministeriön välille on puhjennut lähes ilmiriita.
Sitä käydään lausunnoilla tiedotusvälineille, vuodetuilla sähköpostiviesteillä ja iltahämärässä ministeriön verkkosivuille ilmestyvillä tiedotteilla. Tilanne tuntuu tulehtuneelta ja haittaa hallituksen työskentelyä.
Tilanne kärjistyi, kun liikenneministeri Berner ei hallituskumppaneiden mukaan esitellyt kohuttua liikenneverkkohanketta yhtiöineen ensin kunnolla muille, vaan kiirehti tuomaan asian julkisuuteen.
Perussuomalaiset torjuivat esityksen autoilijoiden seurannasta sekä tieverkon yhtiöittämisestä ulkoministeri Timo Soinin sanoin ”kohteliaalla täystyrmäyksellä”. Kokoomuslainen valtiovarainministeri Petteri Orpo muotoili sanansa ensin diplomaattisemmin, todeten ettei näe millä tavalla yhtiöittäminen toisi lisää rahaa tieverkon ylläpitämiseen.
Äänenpaino koveni, kun autokauppa tyrehtyi ja markkinatilanne oli sekaisin, jolloin tilanteesta aiheutui jo vahinkoa valtiontaloudelle. Orpo vahvisti, että valtiovarainministeriössä ei valmistella eikä edes suunnitella minkäänlaisia muutoksia autoverotukseen.
Sähköpostit singahtelevat
Tämän viikon maanantaiaamuna klo 8.50 Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi verkkosivuillaan toiveikkaan tiedotteen otsikolla Nyt on keskustelun aika – ota kantaa liikenneverkon kehittämiseen.
Kaksitoista tuntia myöhemmin klo 20.55 ministeriö ilmoitti, että liikenneverkkoyhtiön valmistelu keskeytetään. Pääministeri Juha Sipilä oli käynyt keskustelun suojattinsa kanssa, jolloin oli todettu, että ”liiketaloudellisia edellytyksiä” liikenneverkkoehdotuksen läpimenolle ei enää ollut. Mitä oli tapahtunut?
Berner oli julkaissut liikenneverkkoehdotuksensa torstaina. Seuraavana päivänä perjantaina klo 18 valtiovarainministeriö oli lähettänyt sähköpostiviestin hallitukselle koskien Bernerin toimia. Sähköpostin viesti oli, että ministeriön varoituksia ei ollut otettu huomioon.
Lännen Median haltuunsa saamasta viestistä käy ilmi, että valtiovarainministeriö oli useaan otteeseen turhaan pyytänyt Anne Bernerin johtamalta liikenne- ja viestintäministeriöltä valmistelumateriaalia kommentoitavaksi tai perehdyttäväksi.
Kun pyynnöt eivät olleet johtaneet tuloksiin, valtiovarainministeriö oli esittänyt vastalauseita ja varoituksia seurauksista, mutta nekään eivät olleet johtaneet rahaministeriön ottamiseen mukaan selvitystyöhön tai tietojen toimittamiseen kansliapäällikkö Martti Hetemäelle ja valtiovarainministeri Petteri Orpolle.
Pidettiinkö rahaministeriö pimennossa?
Viesti oli lähetetty Lännen Median mukaan muun muassa pääministeri Juha Sipilän esikunnalle, vastaanottajia olivat lisäksi hallituspuolueiden ministeriryhmien sihteerit ja ministereiden erityisavustajat.
Valtiovarainministeriön hallitukselle lähettämä viesti antaa erikoisen kuvan ministeri Bernerin johtamasta työskentelystä.
”Valtiovarainministeriö ei ole toimittanut myöskään kirjallista lausuntoa selvitykseen, koska sellaista ei ole pyydetty eikä selvitysluonnosta saatu.”
Viestin perusteella Berner ja liikenneministeriö olivat sivuuttaneet selvityksen valmistelussa täysin valtiovarainministeriön, vaikka se vastaa valtiontalouteen ja veroihin liittyvästä kokonaisvalmistelusta.
”Väite ei pidä paikkaansa”
Liikenneverkkoehdotuksensa esittelyssä ministeri Berner kuitenkin korosti, kuinka valtiovarainministeriön varabudjettipäällikkö ja muita ministeriön edustajia on ollut tiiviisti mukana valmistelussa.
Valtiovarainministeriön kansliapäällikkö Martti Hetemäki on Suomen vaikutusvaltaisin virkamies. Koko uransa valtiovarainministeriössä tehnyt valtiotieteen tohtori valittiin vuonna 2013 Raimo Sailaksen seuraajaksi. Hän on Sixten Korkmanin löytö ja merkittävän kokoomusvaikuttajan Päiviö Hetemäen poika, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti kokoomuslainen.
Lännen Media vahvistaa viestin, jonka mukaan kansliapäällikkö Hetemäki ja apulaisbudjettipäällikkö Juha Majanen ovat vastanneet kysyttäessä yksittäisiin kysymyksiin, mutta heitä ei ole otettu missään vaiheessa mukaan valmistelutyöhön.
”Väite siitä, että valtiovarainministeriö olisi osallistunut valmisteluun (sanan valtioneuvostotyöskentelyssä vakiintuneessa mielessä) ei pidä paikkaansa.”
Ristiriitainen selvitys illalla
Myöhään eilen illalla klo 20.32 puolestaan liikenneministeriö julkaisi uuden tiedotteen verkkosivuillaan. Sen mukaan valtiovarainministeriön virkamiehet ovat olleet liikenneverkkoyhtiön selvitystyössä mukana alusta alkaen.
”Valtiovarainministeriöstä osallistui eri tavoin yhteensä kahdeksan virkamiestä liikenneverkkoyhtiön selvityksen valmisteluun. Heidän asiantuntemustaan hyödynnettiin muun muassa verolaskelmissa.”
Tätä todistaakseen liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi myös yhteenvedon liikenneverkkoselvityksen valmistelutyöstä, josta kävisi ilmi hankkeen organisointi ja valmisteluun osallistuneet virkamiehet.
Selvitys on kuitenkin kaksiteräinen miekka liikenneministerille. Ohjausryhmään ei kuulu yhtään edustajaa valtiovarainministeriöstä, ei myöskään LIVE-tehtävien projektiryhmään. Toimintaympäristön sääntelyä selvittävään projektiryhmään on merkitty apulaisbudjettipäällikkö Majanen.
Selvityksen mukaan Majanen ”osallistui lähes kaikkiin keväällä järjestettyihin kokouksiin”, mutta sääntelyryhmällä ei ollut kuin yksi ainoa kokous keväällä, jos sellaiseksi lasketaan kokous 24.5.2016. Syksyllä Majanen olisi osallistunut ”joihinkin” kokouksiin ja kaksi muuta henkilöä ”säännöllisesti”.
Valinta ja vaalit lähestyvät
Tapaus ei ole ensimmäinen kerta, kun Bernerin liikenneministeriö ja Orpon valtiovarainministeriö ovat riidoissa keskenään. Konfliktit alkoivat lähes heti hallitustyöskentelyn alusta alkaen.
Liikenneministeri Berner oli asettanut 15.10.2015 työryhmän tehtävänään selvittää, miten vaihtoehtoisten polttoaineiden kuten sähköautojen latausverkosto, paineistetun ja nesteytetyn maakaasun sekä soveltuvin osin myös vedyn jakelu voitaisiin järjestää.
Työryhmän päätettyä työskentelynsä, lainsäädäntöneuvos Leo Parkkosen johdolla valtiovarainministeriön kolme korkeaa virkamiestä jätti eriävän mielipiteensä. Raporttiin oli loppuvaiheessa ja työskentelyn ulkopuolelta ujutettu liikenneverkkohanke, jota ei ollut käsitelty lainkaan.
Päivä päivältä tuntuu lähenevän se hetki, jolloin pääministeri Juha Sipilän on tehtävä valinta suojattiministerinsä Anne Bernerin ja hallituskumppaneidensa välillä. Myös keskustan kenttäväki saattaa kohta asettaa omat paineensa, sillä kunnallisvaalit lähestyvät ja viimeisten gallupien mukaan keskustan kannatus on laskussa – kokoomuksen nousussa.
Kommentoi Facebookissa