Romutuspalkkiokampanja uusitaan keväällä – lisäsi viimeksi autoveron kertymää 17 miljoonalla

Kokeilussa kierrätykseen saatiin selvästi tavanomaista enemmän elinkaarensa päässä olevia autoja.

Kokeilussa kierrätykseen on saatu selvästi tavanomaista enemmän elinkaarensa päässä olevia autoja. (Kuva Fotolia)

Romutuspalkkio vähentää myös päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta.

LIIKENNE Autokannan uudistumista pyritään nopeuttamaan romutuspalkkiolla. Kampanja vähentää päästöjä ja parantaa autokannan liikenneturvallisuutta. Valtio on varannut tammi-heinäkuussa toteutettavaan romutuspalkkiokampanjaan yhteensä 8 miljoonan euron määrärahan.

Romutuskampanjassa uuden henkilöauton ostaja saa 1 500 euron romutuspalkkion, jos vie samalla kierrätettäväksi omistuksessaan olevan vanhan auton. Uuden auton päästöt saavat olla enintään 110 g/km. Ladattaville hybridiautoille, kaasuautoille ja korkeaseosetanolia käyttäville autoille ei aseteta päästörajaa ja niille romutuspalkkio on 2 500 euroa.

Palkkiosummat koostuvat valtion 1 000 tai 2 000 euron osuudesta ja autoalan 500 euron osuudesta. Energiatehokkain kolmannes tarjolla olevista automalleista mahtuu romutuspalkkiolle ehdotetun päästörajan alle.

Hallitus on jo aiemmin linjannut tavoitteekseen 250 000 sähköautokannan vuoteen 2030 mennessä. Täyssähköautojen hankintaa tuetaan ensi vuoden alusta 2 000 eurolla. Tuki on suunnattu kotitalouksille ja sitä jaossa hieman alle 6 miljoonaa euroa vuodessa neljän seuraavan vuoden aikana.

Romutuspalkkiota kokeiltiin Suomessa onnistuneesti vuonna 2015. Kokeilussa uuden auton päästörajana oli 120 g/km ja romutuspalkkion oli 1 500 euroa. Kierrätykseen saatiin selvästi tavanomaista enemmän elinkaarensa päässä olevia autoja, lisäksi kampanja lisäsi autoveron kertymää ylimääräisellä 17 miljoonalla eurolla.

Kokeilussa uuden auton hankkineista noin 60 prosenttia ei ilman kampanjaa olisi hankkinut uutta vähäpäästöistä autoa ja kierrättänyt vanhaa autoaan. Vanhojen kierrätykseen päätyneiden autojen laskennalliset hiilidioksidipäästöt olivat keskimäärin 70 prosenttia suuremmat kuin tilalle hankittujen uusien autojen.

Kokeilussa uuden auton ostaneet erosivat selvästi keskimääräisestä uuden auton ostajasta – romutuspalkkion hyödyntäneet olivat keskimäärin nuorempia ja pienituloisempia kuin uuden auton ostajat yleensä. Romutuspalkkiolla hankittu auto maksoi noin 21 000 euroa, kun normaalisti uuden auton keskihinta on Suomessa noin 32 000 euroa.

Kommentoi Facebookissa