AUTOT Skodan sporttiset RS-mallit ovat olleet hurjan suosittuja monissa maissa. Esimerkiksi Suomessa Octavia RS on ollut ajoittain koko mallisarjan myydyin versio, mistä saadaan kiittää varsin mainiotta suhdetta hinnan, tehon ja muiden ominaisuuksien välillä.
Pienemmän Fabian edellissukupolvistakin oli tarjolla urheilulliset RS-mallit, mutta ne eivät käyneet ilmeisesti tarpeeksi hyvin kaupaksi. Niinpä tšekkimerkki päätti jättää RS:n väliin nykyisen Fabian kohdalla, ja malliston kruununa toimii astetta miedompi Monte Carlo. Skodan tuotekehityspomo Christian Strube vahvisti nyt brittiläiselle Evo-lehdelle, että merkiltä ei nähdä jatkossakaan Octaviaa pienempiä RS-versioita.
Tämä tekee siis Fabian ja miniautoluokan Citigon sporttimalleista tulevaisuudessakin äärimmäisen epätodennäköisiä, vaikka emomerkki VW panostaa samassa luokassa omiin GTI-malleihinsa. Strube kertoi sen sijaan, että tšekkien seuraava RS-auto tehdään upouuden Kodiaq-katumaasturin pohjalta. Jopa seitsemänpaikkaisen SUV:n pohjalta luotu urheilumalli voi aluksi kuulostaa vähän kaukaa haetulta ajatukselta, mutta markkinoilta puuttuu juuri tällainen auto lompakkoystävällisestä hintaluokasta.

Kodiaq RS:ssä käytetään tuplaturbotettua kaksilitraista dieseliä, joka löytyy myös VW Tiguanin pellin alta. Volkkari ei ole kuitenkaan mikään sporttiversio varusteiltaan, vaan ainoastaan voimakkaalla moottorilla varustettu tavallinen katumaasturi. Tiguanissa tästä myllystä irtoaa 240 heppaa ja 500 newtonin maksimivääntö, joten Kodiaqiin odotellaan vastaavia lukemia. Nollasta sataan -kiihtyvyyden pitäisi olla 6,5 sekunnin luokkaa, mikä nostaa RS-Kodiaqin yhdeksi nopeimmista Skodista.
Ison Superb-sedanin mahdollinen RS-versio on sen sijaan tällä hetkellä jäissä, vaikka sellaista on suunniteltu. Tšekkimerkin tuotekehitysjohtaja haluaisi kyllä tuoda auton markkinoille, mutta ongelmana voi olla tarpeeksi suuren asiakasmäärän löytäminen ylemmän keskiluokan urheilumallille.
Christian Strube sanoi myös, että sporttisia RS-versioita voi olla vaikeampaa oikeuttaa tulevaisuudessa, kun Skodan kaltaisilta volyymimerkeiltä odotetaan ennen kaikkea taloudellisia autoja. Tämä voi tarkoittaa pelkästään dieselkäyttöisiä RS-Skodia tai pikemminkin hybridejä. Tšekkimerkin ensimmäinen pistokehybridi on muuten tulossa vuonna 2019 todennäköisesti Superbin pohjalta, ja täyssähköauto seurannee pian perässä.
Kommentoi Facebookissa