MUOTOILU Lähes kaikilla suomalaisilla on kotimaista designia kodeissaan, käy ilmi Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta. Eniten designia löytyy sosiaalisista tiloista, kuten olohuoneesta, keittiöstä ja ruokailutilasta. Vähiten designiin panostetaan lastenhuoneessa, terassilla ja takkahuoneessa.
– Suomalaiset arvostavat kotimaista designia ja se on mukana lähes jokaisen arjessa. Tutkimuksemme mukaan 91 prosentilla suomalaisista, eli lähes kaikilla on kotonaan joku kotimainen designtuote, sanoo Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahti.
Olohuoneen designiin panostavat erityisesti yli 35-vuotiaat. Alle 24-vuotiailla nuorilla on selvästi vanhempaan väestöön verrattuna enemmän designia makuuhuoneissaan.
– Tulokset saattavat kertoa sukupolvien välisestä erosta suhtautumisessa designiin. Aiemmin suomalaisen designin klassikkotuotteita pidettiin näytillä sosiaalisissa tiloissa, ne saattoivat olla jopa jonkinlainen statussymboli.
Design on kuitenkin hyvässä mielessä arkipäiväistynyt. Suomalainen design ei ole vain harvojen ja valittujen yksinoikeus, vaan tuotteet ja palvelut on suunniteltu kaikille.
– Emme välttämättä aina tiedosta, mikä kaikki on suomalaista designia. Siksi on tärkeää, että valmistajat kertovat asiasta esimerkiksi Design from Finland -merkin avulla. Suomalainen muotoilu kiinnostaa ja Habitaressa osastollamme tullaan näkemään suuri ja monipuolinen joukko suomalaista kodin designia, Lahti kertoo.
Suomalaisen Työn Liitto osallistuu syyskuussa Habitare-messuille suurella 400 neliön KOTI2017-osastolla yhdessä yli 60 jäsenyrityksensä kanssa. Osaston suunnittelusta vastaa Vuoden designtoimistoksi valittu Pentagon Design.
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaamaan tutkimukseen. Tutkimus on tehty puhelinhaastatteluina osana Taloustutkimuksen Telebus-kierrosta 24.–27.4.2017 ja siihen vastasi 1 011 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista
Kommentoi Facebookissa