AUTOT CS– ja CSL-lyhenteet koristivat takavuosina BMW:n sporttisten coupé-mallien peräpeilejä. Kirjaimet tulivat saksan sanoista Coupé, Sport ja Leicht, joilla viitattiin kaksioviseen coupéen, urheilullisuuteen ja keveyteen. CSL-kirjainsarja teki paluun 2000-luvun alkupuolella kaksiovisen M3:n kevennetyn sporttiversion tunnuksena, mutta sen jälkeen uusia CSL-malleja ei ole nähty.
Nykyisestä M4 Coupésta esiteltiin sen sijaan keväällä CS-erikoispainos, joka sijoittuu perusmallia puhdikkaamman Competitionin ja GTS-rataspesiaalin väliin. Uuden tulkinnan mukaan kirjaimet tulevat Club Sport -sanoista, joten CS-versioita ei tarvitse enää rajoittaa vain kaksiovisiin autoihin. Niinpä baijerilaiset esittelivät nyt samaa reseptiä hyödyntävän CS:n M3:sta, joka on M4:n neliovinen sisarmalli.

Auto jää todennäköisesti myös nykyisen M3:n joutsenlauluksi, koska sporttitykin perustana käytetty 3-sarja menee uusiksi ensi vuoden loppupuolella. CS:n kolmilitraisen tuplaturbokuutosen tehot on nostettu 460 hevosvoimaan, ja maksimivääntö kirjataan muhkeaan 600 newtonmetrin lukemaan. Perhesportti pinkaisee näillä voimavaroilla vain 3,9 sekunnissa nollasta sataan, mikä tekee siitä historian nopeimmin kiihtyvän tehdas-M3:n. Vaihteistona palvelee M-divisioonan seitsemänpykäläinen DCT-kaksoiskytkinautomaatti, ja huippunopeus on rajoitettu elektronisesti vasta 280 km/h:n lukemaan.
Suorituskykyä kohentaa myös noin 50 kilolla keventynyt massa perus-M3:een verrattuna. Painonsäästö on saavutettu erityisen kevyellä hiilikuitukatolla, ja myös ilma-aukolla varustettu konepelti on leivottu samasta materiaalista. Se on peräisin M4 GTS:stä, ja samaa voidaan sanoa takapuskurin alta löytyvästä diffuusoristakin. Etupuskurin alla komeileva hiilikuituinen lippa on sen sijaan tehty vain CS-malleja varten.
Varustelistalle kuuluvat lisäksi mukautuva M-alusta, aktiivinen tasauspyörästön lukko ja avautuvilla läpillä varustettu sporttiputkisto. Nämä löytyvät myös pykälää kesymmästä M3 Competitionista, mutta suorituskykyä kohentavat herkut pääsevät vielä paremmin oikeuksiinsa urheilullisemmassa CS:ssä. Takaluukun kulmaa koristaa puolestaan keskeltä lovettu hiilikuitulippa, ja kevyet takovanteet ovat eri kokoa auton akselien välillä. Etuvanteet ovat nimittäin 19-tuumaiset, kun taas takana käytetään tuumaa suurempia kiekkoja.

Sisällä on puolestaan kaksivärisellä Merino-nahalla verhoillut kuppipenkit ja erilaisia alcantara-tehosteita. Harman Kardonin äänentoistojärjestelmä huolehtii hieman toisenlaisesta kuuntelunautinnosta kuin sporttiputkisto, ja ajomoodeja on tarjolla neljä Comfortista Sport+-asetukseen. Ne vaikuttavat mm. iskunvaimennuksen pehmeyteen, joten arkiajojenkin pitäisi hoitua CS:llä. Jos autolla suuntaa sen sijaan usein radalle, kannattaa investoida lisävarusteisiin hiilikuitukeraamisiin jarruihin.
M3 CS:ää valmistetaan vain 1 200 kappaletta koko maailman markkinoille, joten kyseessä on lähes keräilyharvinaisuus syntyessään. On mielenkiintoista nähdä, kuinka moni niistä päätyy kaunistamaan Suomen katukuvaa.
Kommentoi Facebookissa