Venäjälle rekisteröityjen autojen pääsy Suomeen loppui – Tulli käännyttää autot takaisin

Kielto kattaa kaikki pakoteasetuksessa listatut, etupäässä henkilökuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot. (Kuvituskuva Rajavartiolaitos)

Aikaisemmin Suomeen tuoduilla Venäjälle rekisteröidyillä autoilla on 6 kuukautta aikaa poistua Suomesta.

VENÄJÄ Tulli alkoi soveltaa 16.9.2023 klo 0.00 ulkoministeriön kansallista linjausta EU:n komission tulkintasuosituksesta koskien Venäjälle rekisteröityjen autojen tuloa Suomeen. Heti vuorokauden vaihduttua lauantaiksi Venäjälle rekisteröidyt autot eivät enää voineet tulla Suomen rajan yli EU:n alueelle, vaan Tulli käännytti ne takaisin.

EU:n komissio antoi 8.9.2023 tulkintasuosituksen, jota se täsmensi kohdentamalla suosituksen erityisesti autoihin. Alkuperäinen tulkinta koski kaikkia pakoteasetuksen liitteen XXI tuotteita. Näihin kuuluu autojen ohella myös muita tavaroita, joiden tuonnilla EU-alueelle on katsottu olevan vaikutusta Venäjän talouteen. Tarkennus selkeytti tulkintaa pakotteiden valvonnan osalta.

– Tämän jälkeen Venäjälle rekisteröidyt autot eivät enää voi tulla Suomen rajan yli EU:n alueelle, kertoo valvontaosaston johtaja Sami Rakshit.

Maahantuontikielto koskee lähtökohtaisesti kaikkia Venäjälle rekisteröityjä autoja, olivat ne yksityisessä tai kaupallisessa käytössä. Kiellon ulkopuolelle on rajattu muun muassa Venäjällä pysyvästi asuvien EU-kansalaisten sekä diplomaattien autot.

Kielto kattaa kaikki pakoteasetuksessa listatut, etupäässä henkilökuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot. Tähän luokkaan kuuluvat muun muassa henkilö- ja matkailuautot sekä alle 10 henkilön pikkubussit. Ennen maahantuontikiellon alkamista Suomeen tuoduilla Venäjälle rekisteröidyillä autoilla on 6 kuukautta aikaa poistua Suomesta.

Ulkoministeriö ja Tulli ovat tehneet yhteistyötä kansallisen linjauksen valmistelussa. Suomessa ulkoministeriö on toimivaltainen ja Tulli toimeenpaneva viranomainen EU:n Venäjälle asettamien pakotteiden osalta.

Sami Rakshit toteaa, että kattavan ja yhdenmukaisen pakotevalvonnan toteuttamisessa kaikkien EU-jäsenvaltioiden, mutta erityisesti EU:n ulkorajavaltioiden keskinäinen yhteistyö ja pakotteiden yhtenäinen soveltaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tällä hetkellä Viro, Latvia ja Liettua toteuttavat hyvin samantyyppistä valvontalinjaa Venäjälle rekisteröityjen autojen osalta kuin Suomikin.

–  Meillä Suomessa Tulli valvoo Venäjälle rekisteröityjen autojen maahantuontia itärajan lisäksi myös Norjan rajalla, koska Norja ei kuulu EU:hun ja pakotteet kieltävät autojen maahantuonnin EU-alueelle, Rakshit korostaa.

Lue myös: Kaksi luvatonta rajanylitystä Venäjältä Suomeen – molemmat henkilöt hakivat turvapaikkaa

Kommentoi Facebookissa