AUTOT Geneven näyttely avaa automaailman kevätkauden perinteiseen tyyliin maaliskuun alussa, ja julkisuuteen tihkuu jatkuvasti tietoja siellä esiteltävistä uutuuksista. Australialaissivusto motoring.com.au on nyt saanut tietoonsa todellisen uutispommin, eli Alfa Romeon paluun kaksiovisten coupéiden markkinoille.
Alfa paljastaa kuulemma Sveitsissä Giulian kaksiovisen sporttiversion, joka saa todennäköisesti klassisen Sprint-mallimerkinnän. Sama nimi on koristanut jo 1960- ja 1970-luvuilla silloisen Giulian coupé-mallia, joten hienot perinteet ovat saamassa jatkoa. Sprintistä tulee Giulia-malliperheen toinen jäsen, ja coupé on kaiken kaikkiaan kolmas auto, joka tehdään italialaisten takavetopohjaiselle Giorgio-perusrakenteelle.
Kaksi ensimmäistä mallia olivat neliovinen Giulia ja sen palikoita hyödyntävä Stelvio-katumaasturi. Ne kilpailevat mm. BMW:n 3-sarjan ja X3:n kanssa, kun taas uuden coupén avulla aiotaan haastaa mm. Audi A5:n, BMW 4-sarjan ja C-luokan Mersun kaksioviset coupé-versiot. Kyseessä on ensimmäinen kerta vuosikymmeniin, kun Alfa Romeo lähtee samoille apajille tämän luokan autojen kanssa.
Tässä ei ollut vielä kaikki, vaan Giulia-mallistoon odotellaan australialaistietojen mukaan myöhemmin myös avomallia, joka heittäisi haasteen saksalaisten premium-merkkien katottomille versioille. Myös Sportwagon-nimisestä farkusta on liikkunut vahvoja huhuja, mutta sen tulo on vielä epävarmaa. Kaksiovinen coupé ja avo ovat sen sijaan lähes varmoja tulokkaita ainakin australialaissivuston käyttämien lähteiden perusteella.

Ne on listattu erikoismalleina Alfa Romeon viisivuotissuunnitelmassa, joka sisältää monia muitakin uutuuksia. Vuoteen 2020 mennessä on tarkoitus esitellä yhteensä kahdeksan Giorgio-pohjaista autoa, jotka edustavat useaa eri kokoluokkaa. Näiden tulokkaiden joukko muodostuu mm. kompaktin Giuliettan takavetoisesta seuraajasta, ison 166-sedanin myöhäisestä korvaajasta sekä kahdesta uudesta SUV:sta.
Pieni crossover astuu pikkuautoluokan MiTon saappaisiin, kun taas ison seitsemänpaikkaisen mallin on tarkoitus toimia Alfan malliston lippulaivana. Giuliettan seuraaja nähdään näistä ensimmäisenä ilmeisesti jo noin vuoden sisällä.
Genevessä esiteltävän Giulia Sprintin voimanlähdevalikoima lienee pitkälti sama kuin sedanissa, eli tarjolle tulee ainakin kaksilitrainen bensaturbo ja 2,2-litrainen diesel, ja myös neliveto on saatavilla joidenkin moottoreiden pariksi.
Lisäksi malliston kruununa nähdään yli 500-heppaisella tuplaturbo-V6:lla varustettu Quadrifoglio, joka lähtee Ferrari-pohjaisen myllynsä voimin hippasille BMW M4:n ja Mercedes-AMG C 63 Coupén kanssa. Coupé-Giulian hinnoittelu noudattanee kilpailijoilta tuttua kaavaa, eli kahdesta ovesta vähemmän joutuu maksamaan lisähintaa.
Kommentoi Facebookissa