AUTOT Alfa Romeo on merkki, jonka nimellä on lähes legendaarinen kaiku. Alfan historian mahtuu sekä legendaarisia luomuksia että vieläkin pahempia epäonnistumisia, ja merkki on noussut uudelleen jaloilleen kuin Feeniks-lintu tuhkasta jo useamman kerran. Tällä hetkellä Alfa Romeo on taas vahvassa nousukiidossa upouudelle perusrakenteelle tehdyn Giulian ja samoja palikoita hyödyntävän Stelvio-katumaasturin ansiosta.
Stelvio on osoittanut, että Alfan sporttinen DNA sopii myös SUV-luokan autoon. Niinpä italialaiset ovat päättäneet jatkaa samoilla linjoilla, ja nyt suunnitteilla on kookkaampi katumaasturi. Alun perin Alfa Romeo aikoi tehdä ison sedanin, joka olisi kilpaillut muun muassa BMW 5-sarjan ja kumppanien kanssa. Katumaastureiden imu on kuitenkin tällä hetkellä niin vahva, että panokset on päätetty suunnata Stelvion isoveljeen.
SUV-uutuudesta tulee kaikkien aikojen kookkain Alfa Romeo, jonka paino noussee noin 200 kiloa Stelviota suuremmaksi. Vastineeksi saadaan kolmas penkkirivi, joten auto on haluttaessa seitsemänpaikkainen. Italialaiset pystyvät näin vastaamaan mm. Audi Q7:n sekä Volvo XC90:n heittämään haasteeseen, ja lisäksi seitsemänpaikkaisuus on tärkeä kilpailuvaltti mm. USA:n markkinoilla.

Massiivisen katumaasturin ja Alfan sporttisen imagon yhteensovittamisessa riittää kuitenkin haasteita. Merkin tekniikkapomo Roberto Fedeli kertoi brittiläiselle Auto Expressille, että uutuus johdattaa Alfa Romeon myös sähköistymisen aikakauteen. Pistokehybridi voisi olla ongelmallinen Alfan urheilullisen DNA:n kannalta, mutta katumaasturin massan kompensoimiseksi tarvittavaa lisätehoa voidaan hakea myös muilla keinoilla.
Ratkaisu löytyy 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuomasta kevythybridistä, joka ei vaadi minkäänlaisia uhrauksia urheilullisuuden osalta. Alfa Romeo on jo testannut kaksilitraista bensakonetta, joka saa lisäpotkua kevythybridijärjestelmän mahdollistamasta sähköisestä turbosta. Tästä voimapaketista on saatu irrotettua noin 350–400 hevosvoimaa, ja testitulokset ovat kuulemma lupaavia. Fedelin mukaan kevythybridi voitaisiin ottaa jo pian tuotantoon.
Isoa katumaasturia täytyy kuitenkin odotella vielä pari vuotta. Se tuo mukanaan sähköistymisen Alfan mallistoon, joka uudistuu muihinkin suuntiin. SUV-uutuuden lisäksi tulossa on kompaktiluokan Giuliettan seuraaja, jonka vetotavasta on vielä epäselvyyttä. Fanit toivovat varmasti Giulian pohjalevylle kehitettyä takavetoa, mutta nykyversion kaltainen etuveto olisi kustannustehokkaampi vaihtoehto.
Lisäksi italialaiset miettivät kuumeisesti, mitä Alfan imagonkohottajana toimineelle 4C-keskimoottorisportille pitäisi tehdä. Auto ei ole saanut kovin hyvää vastaanottoa tehokkaasta turbokoneesta ja uniikista rakenteesta huolimatta, joten sen seuraava sukupolvi saatetaan laittaa kokonaan uusiksi.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa