AUTOT Aston Martin ei juuri esittelyjä kaipaa. Maailman tunnetuimpiin kuuluva urheiluautovalmistaja saa kiittää maineestaan ennen kaikkea James Bondia, mutta Zagato voi olla monelle vieraampi tuttavuus. Se lukeutuu kuitenkin Italian perinteikkäimpien muotoilutalojen joukkoon, ja Zagaton luomat linjat ovat usein olleet varsin omintakeisia maan muiden koriräätäleiden luomuksiin verrattuna.
Astonin ja Zagaton yhteistyö alkoi jo 1960-luvun alussa, kun italialaiset korittivat brittimerkin DB4:n omaksi GT Zagato -versiokseen. Perinteet ovat saaneet jatkoa myöhempinäkin aikoina, ja aivan viime vuosina Zagato on päässyt peukaloimaan Aston Martinin Vanquish-nimistä lippulaivasporttia. Viime vuonna esittelyvuorossa olivat Vanquishin coupé-versiosta muokattu Zagato sekä vastaava luomus Volante-avomallin pohjalta.
Zagaton Vanquish-sarja täydentyy pian, kun kaksipaikkainen Speedster-avo lanseerataan ensi viikolla Kalifornian Pebble Beachissä järjestettävän klassikko- ja urheiluautotapahtuman yhteydessä. Lisäksi Aston Martin on vahvistanut, että sarjan neljänneksi jäseneksi esitellään ikiaikaisia brittiperinteitä myötäilevä Shooting Brake -sporttifarkku. Siitä on julkaistu vasta piirretty luonnoskuva, ja itse auto näytetään vasta myöhemmin.

Vanquishin Zagato-mallit jäävät varsin harvinaisiksi, koska niitä valmistetaan yhteensä vain 325 kappaletta. Tuotanto jakautuu 99 Coupén, 99 Volanten, 28 Speedsterin ja 99 Shooting Braken kesken. Erikoismalleille on kova kysyntä, koska kaikki mallit Shooting Brakea lukuun ottamatta on jo myyty loppuun.
Kaikki Zagatot pohjautuvat Vanquishin S-versioon, eli niitä vauhdittaa Astonin kuusilitrainen vapari-V12. Siitä irtoaa yli 600 hevosvoimaa, jotka välitetään takapyörille kahdeksanpykäläisen Touchtronic III -automaatin kautta. Vanquishin mukautuvaa jousitusta on hienosäädetty erikoismallien ehdoilla, ja ajoelämystä kehutaan yhtä mieleenpainuvaksi kuin autojen ulkonäköä. Coupé-korinen Zagato ja Volante kiihtyvät nollasta sataan alle neljässä sekunnissa, mutta Speedsterin ja Shooting Braken lisäpaino tekee niistä hitusen hitaampia. Huippunopeus hätyyttelee puolestaan 320 km/h:n lukemaa.
Ensi viikolla esiteltävän Speedsterin koripaneelit on tehty muiden Zagatojen tapaan hiilikuidusta, ja etupenkkien takana komeilevat kohoumat tekevät kunniaa koriräätälin perinteiselle tuplakuplakatolle. Takavalot ovat saaneet puolestaan vaikutteita Astonin Vulcan-hyperautosta, ja maskin sekä takapään ilma-aukkojen verkko toistaa Zagaton Z-kuviota.

Myös Shooting Brake jää pelkästään kaksipaikkaiseksi korimallistaan huolimatta. Farkkuperän pitäisi kuitenkin tarjota tavallista Vanquishia parempi käytännöllisyys, jolla ei kuitenkaan liene suurta merkitystä tämän kaliiberin autojen ostajille. Tärkeämpää on tyylikkyys, jota korostetaan osittain lasista tehdyllä tuplakuplakatolla ja tavaratilan mittojen mukaan räätälöidyllä matkalaukkusarjalla.
Kuten arvata saattaa, käsityönä tehdyt Zagato-Astonit ovat kaikkea muuta kuin halpoja. Coupé ja Volante maksavat merkin kotimaassa noin 500 000 puntaa, ja Shooting Braken hinnaksi arvioidaan noin 650 000 punnan lukemaa. Harvinaisimmaksi jäävä Speedster on myös hintansa puolesta omassa kategoriassaan, koska siitä peritään lähes miljoona puntaa. Suolaisista hinnoista huolimatta Zagaton Aston-luomusten kysyntä on aina ylittänyt tarjonnan, mutta valmistusmääriä ei aiota kasvattaa eksklusiivisuuden turvaamiseksi.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa