NÄYTTELY Ateneumin uusi kokoelmanäyttely Ajan kysymys on avautunut. Rakastettujen klassikoiden lisäksi näyttelyssä nähdään harvemmin esillä olleita teoksia sekä modernia ja nykytaidetta.
Uusi kokoelmanäyttely avautui yhtä aikaa museon kanssa. Museo sulkeutui maaliskuussa 2022 ilmastointiremontin takia. Ajan kysymys korvaa edellisen kokoelmanäyttelyn Suomen taiteen tarina, joka avautui vuonna 2016.
– Edellinen kokoelmanäyttelymme oli upea ja monipuolinen näyttely. Nopeasti muuttuvassa maailmassa halusimme kuitenkin muuttaa kulmaa, josta tarkastelemme kokoelmaamme, museonjohtaja Marja Sakari sanoo.
Kokoelmanäyttely pyrkii haastamaan tavan, jolla Kansallisgallerian kokoelmaa on perinteisesti tarkasteltu. Perinteisen, kronologisen lähestymistavan sijaan Ajan kysymyksessä on neljä eri aikakaudet läpäisevää teemaa: Luonnon aika, Kansan kuvat, Moderni elämä sekä Taiteen vallassa, jotka kumpuavat tämän hetken päivänpolttavista kysymyksistä. Taustalla kaikuvat kysymykset kuten: miten kokoelma on vuosien saatossa muodostunut? Miten se voi olla kaikkien kokoelma?
Kokoelmanäyttelyn suunnittelua ovat ohjanneet läpinäkyvyys ja kuratoinnin altistaminen keskustelulle. Esimerkiksi talvella 2021–2022 taidemuseo järjesti yhdessä Sitran Sivistys+-hankkeen kanssa yleisölle avoimen keskustelusarjan Ajan ja vallan näkökulmia. Sen tavoitteena oli pohtia, miten Kansallisgallerian taidekokoelmaa voi tarkastella ilmastokriisin, identiteetin ja tasa-arvon näkökulmista.
– Taiteen äärellä emme ole suurten kysymystemme ja tunteidemme kanssa yksin, Sakari toteaa.
– Ymmärtääksemme oman osamme tässä ajassa meidän on luotava katse läpi aikojen: menneeseen, nykyhetkeen ja tulevaan. Tähän Ateneumin aina 1700-luvulle asti ulottuva taidekokoelma tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden. Toivon näyttelyn keräävän ihmiset yhteen, yhteisen keskustelun ääreen.
Rakastettujen ja monille tuttujen klassikoiden lisäksi kokoelmanäyttelyssä on mukana teoksia, jotka on nähty harvoin tai ei koskaan Ateneumin saleissa. Näitä ovat esimerkiksi Erkki Heikkilän Nippu-uittoa (1970), Unto Pusan Metsä (1957), Reidar Särestöniemen Punapartainen jänkä (1970), Pirkko Lepistön Kesähypyt (1972) sekä Essi Renvallin Pojan pää (1963). Mukana on myös nykytaidetta Kansallisgallerian kokoelmasta, kuten Toni R. Toivosen Giving Birth and Dying Still (2016).
Lue myös: Maailma Jörn Donnerin kameran linssin läpi – ainutlaatuinen valokuvanäyttely avautui
Kommentoi Facebookissa