AUTOT Audin mainoslauseena oli joskus, että kauniit farmarit ovat nimeltään Avanteja. Aivan ensimmäinen Avant oli kuitenkin luiskaperä, joka tuotiin 1970-luvun 100:n porrasperämallin vaihtoehdoksi. Auto muuttui hyvin viistoperäiseksi farmariksi vasta seuraavan sukupolven myötä, ja sen jälkeen vuorossa on ollut sarja perinteisempiä farkkuja.
100:n jälkeläinen suoraan alenevassa polvessa on ylemmän keskiluokan A6. Nykyään jo lähes luksussegmenttiin kurkottava auto siirtyi juuri seuraavaan sukupolveensa, kun uuden A6:n sedan-versio esiteltiin maaliskuussa järjestetyssä Geneven autonäyttelyssä. Tuolloin uumoiltiin, että farmarimalli seuraa pian perässä, ja näin kävi vielä odotettuakin nopeammalla aikataululla.
Uusin A6 Avant tuotiin nimittäin julkisuuteen jo nyt. Muu muotoilu on luonnollisesti identtistä porrasperän kanssa, mutta kattolinja on laitettu uusiksi. Audien korimuotoilusta vastaava Helmut Jung kertoo, että tavoitteena on ollut tuoda uutuuteen samaa henkeä kuin 1980-luvun 100 Avantissa. Tämä tarkoittaa jo lähes luiskaperähenkistä kattolinjaa, joka poistaa kuulemma myös tarpeen joidenkin kilpailijoiden harrastamalle shooting brake -sporttifarkulle.

Vaikka takalasi on edellistä A6 Avantia viistommassa kulmassa, tavaratilan volyymi on kuulemma ennallaan fiksun suunnittelun ansiosta. Litroissa mitattuna eroa ei varmasti olekaan, mutta toki entistä viistompi perä voi hankaloittaa erityisen isojen esineiden kuormaamista. Ruuman perusvolyymiksi kerrotaan 515 litraa, ja takapenkin selkänojat kaatamalla kokonaisvetoisuus kasvaa 1680 litraan.
Penkit kaatuvat napin painalluksella, jolloin syntyy lähes tasainen lattia. Lisäksi takaluukun kannen saa auki, vaikka kädet olisivat täynnä ostoskasseja. Kansi ponnahtaa nimittäin ylös, kun jalkaa heiluttelee takapuskurin alla sijaitsevan sensorin kohdalla. Tavaratilaa kasvattaa osaltaan myös auton 12 millillä kasvanut pituus. Se on osattu hyödyntää viisaasti ruuman kannalta, koska tavaratilan lattia on 27 milliä pidempi kuin edeltäjämallissa.

Lisäksi sisätilatkin ovat entistä väljemmät kasvaneen akselivälin ansiosta. Tämän pitäisi tuntua erityisesti takapenkkiläisten polvitiloissa, joita on kritisoitu edellisessä A6 Avantissa. Audi lupaa myös, että sekä etu- että takapenkkiläisillä pitäisi olla edeltäjää enemmän kyynärpäätilaa. He saavat nauttia jo sedanissa nähdystä teknohenkisestä sisustasta, jonka varusteherkkuihin lukeutuvat muun muassa virtuaalimittaristo, uusittu MMI-käyttöjärjestelmä ja entistä sujuvammin toimiva puheohjaus. Knoppitietona voidaan vielä mainita, että lähes viisimetrisen auton kääntösädettä on onnistuttu leikkaamaan metrillä 11,1 metrin ympyrään.
Moottorivaihtoehdoista ei ole kerrottu vielä mitään, mutta valikoima lienee identtinen sedanin kanssa. Aluksi tarjolle tulee todennäköisesti arvokkaampia V6-versioita, ja neloskoneiden vuoro koittaa hieman myöhemmin. Kaikissa malleissa hyödynnetään kevythybriditeknologiaa ja energiaa talteen ottavaa jarrujärjestelmää, joten A6 Avantin hiilijalanjäljen pitäisi olla kutistunut entistä isommista ulkomitoista huolimatta.
- Lähde Autocar
Kommentoi Facebookissa