AUTOT BMW:n sporttidivisioona Motorsport GmbH perustettiin jo 1970-luvun alussa vastaamaan nimensä mukaisesti baijerilaisten moottoriurheilutoiminnoista. Ensimmäisen katuauton vuoro koitti vasta vuosikymmenen lopussa, kun ikoninen M1-superauto esiteltiin. Se jäi vain harvojen herkuksi, mutta 1980-luvun puolenvälin tienoilla lanseeratut M5 ja M3 laajensivat asiakaskuntaa huomattavasti. Tavallisten sedanien kuoriin tehdyt urheiluversiot yhdistivät käytännöllisyyden sporttisuuteen, ja M:n maine kiiri kauas.
Motorsport GmbH piti pitkään kiinni lähes pyhästä reseptistään, johon kuuluivat korkealle kiertävä vapaasti hengittävä kone, takaveto ja mieluiten manuaalivaihteisto. Tällä kaavalla tehdyt autot tarjosivat BMW:n sloganin mukaista ajamisen iloa kilpailijoitaan enemmän, mutta ajat ovat muuttuneet tässäkin suhteessa. M-Bemareissa on nimittäin siirrytty turbomoottoreihin, ja valikoimaan kuuluu nykyään jopa automaattivaihteisia katumaastureita. M-mallisto on silti huomattavasti suppeampi kuin pahimpiin kilpakumppaneihin kuuluvalla Mercedes-AMG:llä, ja tähän halutaan nyt muutos.
Motorsport-divisioonaa vetää nykyään Audin sporttimalleista aiemmin vastannut Frank van Meel, joka haluaa tarjota kunnon vastuksen AMG:lle. Tavoitteena on yltää vastaaviin myyntilukuihin, eli yli 100 000 M- ja M Performance -autoon vuodessa. Vaikka mallistoa ollaan laajentamassa kovasti, yli 30 vuoden perinteitä harteillaan kantava M3 säilyy valikoiman ydinmallina. Auton perustana käytetty 3-sarja uudistuu ensi vuonna, ja M3:n vuoro seuraa vuonna 2019.
Seuraavaan M3:n on huhuttu jopa nelivetoa ja hybriditekniikkaa, mutta niitä ei kuitenkaan ilmeisesti nähdä tuotannossa. Autossa luotetaan jatkossakin tuplaturbokuutoseen ja takavetoon, mutta lisävarusteinen kaksoiskytkinvaihteisto väistyy kahdeksanpykäläisen automaatin tieltä. Lisäksi M3:n painon pitäisi laskea modulaarisen CLAR-perusrakenteen ansiosta selvästi alle 1600 kilon, eli uutuudesta tulisi kasvaneista mitoista huolimatta nykyistä M3 CS:ää kevyempi. Teholukema noussee 470 hevosvoiman tienoille, ja kaksioviset M4-sisarmallit tehdään tuttuun tapaan samalla kaavalla.
Lisäksi M3:sta, M4:stä ja esimerkiksi M2-pikkuveljestä tehdään entistä enemmän ratahenkisiä erikoisversioita nykyisten CS-mallien tyyliin. Kehitteillä on myös melkoinen määrä upouusia M-autoja, joiden joukkoon kuuluvat tulevan 8-sarjan, Z4:n sekä X3– ja X4-katumaasturien täysiveriset Motorsport-versiot. Vuoden 2020 loppuun mennessä tavoitteena on lanseerata 11 uutta M-autoa, ja lisäksi suunnitteilla on astetta miedomman M Performance -malliston kasvattaminen 15 uutuudella samassa ajassa.
M Performance -Bemarit toimivat suorina kilpailijoina Audin S-malleille sekä Mercedes-AMG:n 35- ja 43-versioille. M Performance -autot ovat kilpailijoiden tavoin nelivetoisia, ja niitä on tulossa ainakin X2-crossoverin, uuden 3-sarjan ja massiivisen X7:n pohjalta. Nämä lanseerataan kahden vuoden sisällä, ja lisäksi tarjonta saattaa kasvaa 4-sarjan GT:n, Coupén ja Cabrioletin M Performance -malleilla.
M Performance -valikoiman aloitusmallina toimii jatkossa uuden 1-sarjan pohjalta tehty sporttiversio, jossa käytetään etuvetoisen perusrakenteen vuoksi poikittain asennettua kaksilitraista turbonelosta. M Performancen ykkönen raapii kuitenkin joka nurkasta, ja se heittää haasteen muun muassa Audi S3:lle ja Mercedes-AMG A 35:lle. M- sekä M Performance -malleja ollaan siis tulevaisuudessa tekemässä lähes kaikista Bemareista, joita on mahdollista myydä tarpeeksi sporttiversioina. Toivottavasti M-brändin eksklusiivisuus ei kuitenkaan vesity liikaa kunnianhimoisten laajentumissuunnitelmien seurauksena.
- Kuva Autocar
Kommentoi Facebookissa