AUTOT BMW keksi kymmenen vuotta sitten kokonaan uuden autoluokan, kun ison X5-katumaasturin pohjalta kehitetty coupé-kattoinen X6 esiteltiin. Samaa reseptiä on sittemmin hyödynnetty myös pykälää pienemmän X4:n ja kompaktiluokan X2:n kohdalla. X3:een perustuva ensimmäinen X4 lanseerattiin vuonna 2014 vasta X3:n faceliftin yhteydessä, joten auton elinkaaresta oli odotettavissa tavanomaista lyhyempi.
X3 siirtyi uuteen sukupolveensa jo viime vuonna, ja X4 seuraa nyt perässä. BMW julkaisi toisen sukupolven X4:n kuvat ja tiedot juuri ennen Geneven autonäyttelyä, jossa se tuodaan suuren yleisön eteen muutaman viikon päästä. Uutuus on kasvanut mitoiltaan lähes joka suuntaan edeltäjäänsä verrattuna. Takapenkkiläisille lisää polvitilaa tuova akseliväli on pidentynyt 5,4 sentillä, ja pituutta autolla on nyt yli kahdeksan senttiä entistä enemmän. Leveys on puolestaan lisääntynyt 3,7 sentin verran, joten auto on jo mittasuhteiltaan entistä sporttisempi ilmestys.
Samaa voidaan sanoa muotoilun osalta. Nokka on vähemmän yllättävästi identtinen X3:n kanssa, mutta takapäästä löytyy uutta näköä. Takarekisteri on nyt integroitu puskuriin, ja litteät takavalot edustavat baijerilaisten aivan uutta coupé-tyyliä. Samanhenkiset valot nähdään pikapuoliin myös merkin lippulaivaksi asettuvassa 8-sarjassa. X4:n kattolinja on tuttuun tapaan sporttisen viisto, mikä verottaa luonnollisesti takapenkkiläisten pääntiloja X3:een verrattuna.

Tilaa pitäisi kuitenkin olla edeltäjää enemmän, ja sama koskee myös tavaratilaa. Sen volyymi on kasvanut 25 litralla 525 litraan, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuma laajenee 1430 litraan. Selkänojan pystyy taittamaan jo vakiona kolmessa osassa, mutta kallistuskulman säädöstä veloitetaan lisähintaa. Etumatkustajat tuskin huomaisivat istuvansa coupé-versiossa, koska X4:n kojelauta on identtinen X3:n kanssa.
Uutuuden moottorivalikoima koostuu kolmesta bensakoneesta ja neljästä dieselistä. Bensapuolen aloitusmallina toimii 184-heppainen 20i, ja saman kaksilitraisen turbokoneen tehokkaampi versio tuottaa 252 hevosvoimaa 30i-mallissa. Bensamoottorien kruununa toimii M40i:ksi nimetty M Performance -versio, jonka kolmilitraisesta turbokuutosesta irtoaa 360 hevosvoimaa. X4 kiihtyy niiden voimin vain 4,8 sekunnissa nollasta sataan.
Dieseleiden osalta tarjolla on puolestaan 190-heppainen 20d ja 231-hevosvoimainen 25d. Ne molemmat ovat nelisylinterisiä, mutta tehokkaammassa mallissa hyödynnetään kaksivaiheista ahdintekniikkaa. Lisäksi valikoimaan kuuluu 30d-niminen ja 265-hevosvoimainen kuutosdiesel. Tehokkain diesel on M40d:ksi ristitty kuutosvoimala, joka tuottaa 326 pollea. X4:ssä on aina baijerilaisten xDrive-neliveto, ja voimansiirrosta vastaa kahdeksanvaihteinen automaatti.
Uutuuden tuotanto alkaa jo maaliskuussa, ja nelisylinteristen mallien tilauskirjat avataan huhtikuussa. Kuusipyttyiset versiot seuraavat perässä loppukesästä. Auto on joka tapauksessa kalliimpi kuin lähtökohtana käytetty X3, ja hinnat noussevat hieman myös edeltäjään verrattuna. Yksilöllisellä tyylillä on aina ollut hintansa, ja tämä koskee myös baijerilaisten uuttaa coupé-SUV:ta.
- Lähde Auto Motor und Sport
Kommentoi Facebookissa