AUTOT BMW:llä on käynyt viime aikoina melkoinen johtajakato, kun mm. i-brändin sähköautoista ja hybrideistä vastanneita pomoja on siirtynyt kiinalaisten start-upien palvelukseen. Baijerilaismerkin päämuotoilijana vuodesta 2012 asti toimineen Karim Habibinkin lähdöstä liikkui vahvoja huhuja jo muutama viikko sitten, ja nyt asia sai virallisen vahvistuksensa.
Habib on ehtinyt toimia uransa aikana myös baijerilaisten pahan kilpailijan, eli Mercedes-Benzin riveissä. Miehen uudesta suunnasta ei ole vielä mitään tietoa, mutta hän lähti BMW:ltä kuulemma omasta tahdostaan. Automaailmassa on ehditty spekuloida jo kovasti baijerilaismerkin uuden päämuotoilijan nimeä, ja se annettiin nyt julkisuuteen.
Kyseessä on slovakialainen Jozef Kaban, joka tunnetaan Skodan viimeisenä päämuotoilijana. 44-vuotias Kaban on toiminut VW-konsernissa useissa eri tehtävissä, ja hän on mm. johtanut Audien korimuotoilua kymmenisen vuotta sitten. Mies siirtyi Skodan design-pomoksi vuoden 2008 alussa, ja tänä aikana tšekkimerkin linjoissa on tapahtunut huimaa kehitystä.
Paras esimerkki sulavan näköisistä nyky-Skodista lienee iso Superb, jonka linjoissa on ajatonta tyylikkyyttä. Toisaalta aivan viime aikoina tšekkien muotoilu on alkanut kehittyä turhankin paljon mielipiteitä jakavaan suuntaan, mistä faceliftatun Octavian kieroon katsova nelivaloilme toimii mainiona esimerkkinä.
Slovakian Bratislavassa sijaitsevassa Academy of Fine Arts and Design -instituutissa opiskellut Kaban on kuitenkin muotoillut täysin muunkinlaisia autoja VW-konsernin palveluksessa. Hyperautoluokan legendoihin kuuluvan Bugatti Veyronin korimuotoilu on nimittäin peräisin hänen kynästään, ja lisäksi mies on luonut linjat ihan toista ääripäätä edustaviin VW Lupoon sekä Seat Arosaan.
BMW ei tyydy muotoilijakaartinsa uudelleenjärjestelyissä ainoastaan Kabanin rekrytointiin, vaan lisäksi 41-vuotias Domagoj Dukec nostetaan M- ja i-alabrändien muotoilun johtoon. Hän on tehnyt BMW Groupille töitä vuodesta 2010 lähtien, ja Dukecin kynänjälkeä on hyödynnetty BMW-brändin autojen korimuotoilussa sekä i-autojen linjoissa.
Sekä Kaban että Dukec työskentelevät tästä lähtien hollantilaisen Adrian van Hooydonkin alaisuudessa, joka vetää koko BMW Groupin muotoilua. Van Hooydonk ylistää kovasti molempien miesten kykyjä, joten ehkäpä Bemarien varsin konservatiivinen nykymuotoilu muuttuu taas jännittävämpään suuntaan.
Kommentoi Facebookissa