Britti-ikoni uudistui – isoa Range Roveriakin saa nyt pistokehybridinä

Kyseessä on historian ensimmäinen nelisylinterinen iso Range Rover.

Kyseessä on historian ensimmäinen nelisylinterinen iso Range Rover. (Kuva Jaguar Land Rover)

Auton virallisiksi hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan vain 64 grammaa kilometriä kohti.

AUTOT Intialaisen Tatan nykyään omistama Jaguar Land Rover sähköistyy lukuisten muiden automerkkien tavoin. Britit ovat asettaneet tavoitteekseen, että vuoteen 2020 mennessä tarjolla on sähköistetty versio joka ikisestä mallista. Viime viikolla JLR lanseerasi tämän strategian mukaisesti Range Rover Sportin pistokehybridimallin, ja nyt on ison Rangen vuoro.

P400e-niminen hybridi korvaa luksusikonin faceliftin yhteydessä aiemmin saatavilla olleen dieselhybridin. Uusi voimalinja koostuu kaksilitraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmästä, eli kyseessä on historian ensimmäinen nelisylinterinen iso Range Rover. Tehon puutetta ei tarvitse kuitenkaan potea, koska jo pelkästä bensakoneesta irtoaa 300 hevosvoimaa. Sähkömoottori luovuttaa vielä reilut 110 heppaa, jolloin kokonaisteho kirjataan 404 pollen lukemaan.

Maksimivääntöä löytyy puolestaan massiiviset 640 newtonmetriä. Järkälemäinen SUV pinkaisee näillä voimavaroilla 6,8 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeuttakin riittää 220 km/h:n verran. Toisaalta autolla pitäisi päästä noin 50 kilometriä pelkällä sähköllä, jota syötetään 13,1 kWh:n litiumioniakuista.

Etupuskuri sekä maski on laitettu uusiksi, ja tuoretta ilmettä löytyy myös valoista.
Etupuskuri sekä maski on laitettu uusiksi, ja tuoretta ilmettä löytyy myös valoista. (Kuva Jaguar Land Rover)

Jos pistokehybridillä ajaa molempien voimanlähteiden turvin, menon voi optimoida joko akun maksimaalisen latauksen tai taloudellisuuden ehdoilla. Jos tavoitteena on mahdollisimman pieni kulutus, hybridi-Range hyödyntää navigaattorin tietoja ja vaihtelee käyttövoimaa tämän mukaan. Tavaratilan volyymin suhteen täytyy kuitenkin tehdä pieniä uhrauksia, koska akut syövät osan ruuman kapasiteetista.

Valikoiman toista ääripäätä edustaa puolestaan SVAutobiography Dynamic -niminen versio, jossa luotetaan vanhan koulukunnan bensakasiin. Siitä irrotetaan mekaanisen ahtimen avulla 565 hevosvoimaa ja 700 newtonia, eli tällaisillekin malleille on edelleen kysyntää. Sporttihenkisen huippuversion alustaakin on madallettu hitusen paremman käsiteltävyyden nimissä, mutta mukavuus on edelleen ykkössijalla.

Muu moottorivalikoima on pitkälti ennallaan, mutta korimuotoilua on päivitetty kevyesti tuttuun facelift-tyyliin. Niinpä etupuskuri sekä maski on laitettu uusiksi, ja tuoretta ilmettä löytyy myös valoista. Eteen saa nyt neljänlaisia ledivaloja, joista parhaimmissa käytetään laserteknologiaa. Takavalojen grafiikkaakin on uudistettu, mutta erot edeltäjään ovat varsin pieniä. SVAutobiography Dynamic -huippuversion erottaa kromatusta verkkomaskista ja metallisista pakoputkenpäistä.

Sisustan herkkuja ovat uusi 12-tuumainen virtuaalimittaristo, 4G WiFi -tukiasema ja lukuisat latausmahdollisuudet eri laitteille.
Sisustan herkkuja ovat uusi 12-tuumainen virtuaalimittaristo, 4G WiFi -tukiasema ja lukuisat latausmahdollisuudet eri laitteille. (Kuva Jaguar Land Rover)

Lisäksi tarjolla on kuusi uutta vannedesignia sekä tuore metallipunainen ja -sininen värisävy. Suuremmat uudistukset ovat nähtävillä sisustan puolella, johon on tuotu pienemmästä Velarista tuttu Touch Pro Duo -niminen tietoviihdejärjestelmä. Se koostuu kahdesta päällekkäisestä kosketusnäytöstä, joiden koko on 10 tuumaa. Lisäksi muun muassa oviverhoilut on laitettu uusiksi, ja etuistuimet säätyvät sähköllä peräti 24 suuntaan.

Takapenkkejä pystyy puolestaan kallistamaan 40 asteella, ja itseään voi hemmotella 25 eri hierontaohjelmalla. Muita sisustan herkkuja ovat uusi 12-tuumainen virtuaalimittaristo, 4G WiFi -tukiasema ja lukuisat latausmahdollisuudet eri laitteille.

Suomessa uudistettu Range nähdään todennäköisesti ensi vuoden alkupuolella. Pistokehybridistä tulee varmasti myydyin versio näillä leveysasteilla, koska auton virallisiksi hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan vain 64 grammaa kilometriä kohti. Tämä lupaa mukavan alhaista autoveroa, vaikka iso Range onkin kaikkea muuta kuin halpa.

Kommentoi Facebookissa