AUTOT USA:n Ford kehitti aivan uuden autoluokan, kun ensimmäinen Mustang lanseerattiin markkinoille vuonna 1964. Poniautoksi kutsuttu urheilullisen oloinen kompaktimalli tarjosi nuorison makuun vetoavat linjat ja monia yksilöintimahdollisuuksia. Mustang alkoi kehittyä enemmän muskeliauton suuntaan jo muutaman vuoden jälkeen, ja arkkivihollinen Chevrolet seurasi pian perässä.
Chevyn vastine Mustangille nimettiin Camaroksi, ja se esiteltiin mallivuodeksi 1967. Autoa valmistettiin keskeytyksettä vuoteen 2002 asti, jolloin neljännen sukupolven malli poistui myynnistä. Seuraavaa Camaroa saatiinkin odotella kahdeksan vuotta, kunnes retrohenkinen viides sukupolvi tuotiin myyntiin vuonna 2010. Nykyinen Camaro edustaa mallisarjan kuudetta painosta, ja se yhdistää retrohengen moderniin terävyyteen.
Nykyinen Mustang sai faceliftin reilu vuosi sitten, jolloin autoon tuotiin muun muassa uusi kymmenvaihteinen automaattivaihteisto. Fordin moderni poniauto on muutenkin mennyt Camaroa paremmin kaupaksi, joten Chevrolet ei voi aikailla kilpailuun vastaamiseksi. Niinpä Camarokin sai nyt kasvojenkohotuksen, jossa on koskettu ulkonäön lisäksi myös tekniikkaan.

Uusimman Camaron tunnistaa helposti nokasta, jossa päiväajovalonauhat taittuvat erikoisesti maskiin asti. Tehokkaamman SS-version musta maski ulottuu pitkälle etupuskurin alareunaan asti, ja Chevroletin rusettilogokin on saanut siirtyä entistä alemmaksi. Bowtiena tunnettu logo on tässä tapauksessa nimetty flowtieksi, koska sen läpi virtaa ilmaa moottorin jäähdytyksen tehostamiseksi. Takanakin on uudet valot, jotka näyttävät nyt kaksiosaisilta. Ne ovat saaneet leditekniikkaa, ja myös puskurin alareunan diffuusori on laitettu hillitysti uusiksi.
Sisätiloissa on puolestaan tuore tietoviihdejärjestelmä. Sen ruutu on vakiona seitsemäntuumainen, mutta lisähintaan tarjolla on myös tuumaa suurempi kosketusnäyttö. Taustapeili toimii nyt peruutuskameran monitorina, ja lisäksi varusteluun on lisätty etusuuntaisista törmäyksistä varoittava systeemi. Camaroon saa myös urheilullisen ajon dataa keräävän Performance Data Recorderin, jonka toimintaa on kohennettu.
Sporttihenkisille ostajille tarjotaan tuttujen veekasiversioiden lisäksi myös kaksilitraisella turbonelosella ryyditettyä 1LE-mallia, jossa on panostettu ajettavuuteen. Alustan sekä jarrujen pitäisi riittää ratakäyttöönkin, ja vaihteistona toimii aina kuusivaihteinen manuaali. Nelosturbosta irtoaa 275 hevosvoiman teho ja 400 newtonmetrin vääntö, joten ”vajaamoottorinkaan” kanssa ei tarvitse potea varsinaista tehonpuutetta.
Muihin Camaroihin saa puolestaan arkkivihollinen Mustangin tavoin uuden kymmenpykäläisen automaattivaihteiston, jossa on myös manuaalikäytön mahdollistavat vaihtoläpyskät ratissa ja optimaaliset lähdöt takaava launch control -toiminto. Toivottavasti uusittu Camaro pysyy sen voimin entistä paremmin Mustangin perässä niin kadulla kuin myyntiluvuissakin.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa