AUTOT Ferrari on ollut sekä kilpa- että katuautopuolella ehkäpä se kaikkein myyttisin merkki. Tämä status on saavutettu 70 vuoden historian aikana unohtumattomilla esityksillä kilparadoilla ja lukuisilla ikonisilla katuautoilla, joita on aina myyty hieman kysyntää vähemmän. Tämä oppi on peräisin jo firman perustaja Enzo Ferrarilta, ja sen ansiosta Maranellon orit ovat pysyneet harvinaisina ja haluttavina.
Vaikka Ferrari kuuluu nykyään Fiatin ja Chryslerin muodostamaan italialaisamerikkalaiseen FCA-konserniin, sillä on ollut varsin vapaat kädet toimia. Maranellon merkki listattiin jopa pörssiin emoyhtiöstään irrallisena, mikä on tuonut sille mukavasti pääomaa. FCA:ta luotsaava Sergio Marchionne on kuitenkin tunnettu kovista laajentumissuunnitelmistaan, ja Ferrarikaan ei voi välttyä niiltä.
Maranellolaiset kertoivat aiemmin, että tavoitteena on nostaa vuosittainen tuotantomäärä 9 000 autoon. Tänä vuonna Ferrari odottaa valmistavansa noin 8 400 autoa, ja 9 000:n raja rikotaan ilmeisesti jo ensi vuonna. Tämä on vuotta aiemmin kuin alkuperäisten tavoitteiden mukaan, ja niinpä Maranellossa ollaan nyt nostamassa tuotantokapasiteettia.
Uutistoimisto Bloomberg kertoo, että Ferrari aikoo tuplata tehtaansa asennusvuorojen määrän kahteen päivässä jo ensi vuoden aikana. Tuotannon noston taustalla piilee Marchionnen kova tavoite urheiluautovalmistajan voittojen kaksinkertaistamisesta. Lisäksi tarkoituksena on laajentaa Maranellon orin mallivalikoimaa.
Automaailmassa on liikkunut jo pitkään huhuja Ferrarin uudesta aloitusmallista, joka tehtäisiin 1960- ja 1970-lukujen keskimoottorisen Dinon hengessä. Sitä vauhditti suhteellisen kompakti V6, ja uudessa hinnat alkaen -Ferrarissa voitaisiin käyttää vaikkapa Alfa Romeo Giulia Quadrifoliosta tuttua tuplaturbokuutosta.
Voi kuitenkin olla, että ensin mallivalikoimaa halutaan laajentaa aivan toiseen suuntaan. Sergio Marchionne on nimittäin vihjaillut jo moneen kertaan, että Maranellon orikin lähtisi mukaan jatkuvasti kasvaville katumaasturimarkkinoille muun muassa arkkivihollinen Lamborghinin tavoin. Vaikka kokonaistuotantovolyymi nousisikin, firman superautojen eksklusiivisuudesta aiotaan silti pitää kiinni.
Katumaasturin avulla Ferrari onnistuisi varmasti rikkomaan seuraavan tavoitteensa, eli 10 000 auton vuosituotannon. Talouspuolella tarkoituksena on puolestaan yltää noin kahden miljardin euron vuosittaiseen voittoon vuoteen 2022 mennessä.
Tänä vuonna maranellolaisten tulos nousee noin miljardiin euroon ennen veroja, korkoja ja muita kuluja. Tähän tavoitteeseen yllettiin kaksi vuotta etuajassa, mistä voidaan kiittää esimerkiksi FXX K Evon kaltaisten huippukalliiden erikoismallien menekkiä.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa