Ferrari on pyörtämässä lupauksensa – katumaasturi alkaa näyttää todennäköiseltä

Ferrari on aikaisemmin antanut ehkä eniten myönnytyksiä "farmarimallissaan" GTC4 Lussossa.

Ferrari on aikaisemmin antanut ehkä eniten myönnytyksiä "farmarimallissaan" GTC4 Lussossa. (Kuva Ferrari)

Maranellon ori on tähän asti sitkeästi kieltäytynyt SUV-luokan houkutuksilta.

AUTOT SUV-buumi on sen verran voimakas ilmiö, että suurin osa perinteisistä urheiluautomerkeistäkin on lähtenyt tähän leikkiin mukaan. Esimerkiksi Porschen myynnistä valtaosa tulee nykyään katumaastureista, ja Lamborghini esittelee Urus-nimisen SUV:nsa loppuvuodesta. Jopa James Bondin hovihankkija Aston Martin on kehittämässä omaa katumaasturiaan, joka saa DBX-nimen.

Ehkäpä kaikkein tarunhohtoisin urheiluautobrändi, eli Maranellon ylpeys Ferrari on kuitenkin sitkeästi kieltäytynyt SUV-luokan houkutuksilta. Merkin kaupallinen johtaja Enrico Galliera totesi viime kuussa brittiläiselle Autocarille, että Ferrari ei tule tekemään katumaasturia tai neliovista autoa, koska ne eivät ole urheiluautoja. Gallieran mukaan maranellolaisten täytyy pysyä johdonmukaisina ja keskittyä aitoihin sportteihin, jotka onnistuvat välittämään myös peri-italialaista tunteikkuutta.

Nyt merkki järjesti tämän vuoden toista neljännestä käsittelevän lehdistökonferenssin, ja Ferrarin pääjohtaja Sergio Marchionnella olikin jo toinen ääni kellossa. Hän kertoi, että Maranellon orilta tulee todennäköisesti jonkinlainen katumaasturi. Se tehtäisiin kuitenkin merkin omalla tyylillä, mikä tarkoittaa historian valossa perinteisten autoluokkien rajojen rikkomista. Lopullista päätöstä ei ole kuulemma vielä tehty, mutta Ferrarin merkillä varustettu SUV taitaa käytännössä olla jo lähes varma asia.

Nykymalleja käytännöllisemmälle Ferrarille pitäisi riittää kysyntää superylellisiä katumaastureita janoavilla markkinoilla.
Nykymalleja käytännöllisemmälle Ferrarille pitäisi riittää kysyntää superylellisiä katumaastureita janoavilla markkinoilla. (Kuva Ferrari)

Marchionnen kommenteista huolimatta firman virallinen tiedottaja ehti jo lausumaan, että merkki ei ole tuomassa markkinoille SUV-luokan autoa. Kyse saattaa kuitenkin olla pilkunviilauksesta, koska Ferrari haluaa itse kutsua tulevaa luomustansa FUV-luokan – Ferrari Utility Vehicle – edustajaksi. Tämä tieto on peräisin autoalan analyytikko Max Warburtonilta, joka on kertonut mielenkiintoisia yksityiskohtia myös auton ovijärjestelystä.

Italialaisten katumaasturin takaovet eivät ole kuulemma suoraan näkyvillä, vaan ne piilotetaan fiksusti uutuuden muotoihin. Näin ”FUV-luokan” autoa ei tarvitse kutsua nelioviseksi ja Ferrari voi väittää pitäneensä lupauksensa olla rakentamatta neliovista SUV:ta. Maranellon sporttista katumaasturia odotellaan myyntiin vuoden 2021 tienolla, ja sen verottomaksi hinnaksi arvellaan vajaan 300 000 euron summaa. Auto haastaisi tämän myötä melko suoraan muun muassa Lamborghini Uruksen sekä Aston Martin DBX:n, ja myös luksushenkisemmät Bentley Bentayga ja Rolls-Royce Cullinan painisivat samassa hintaluokassa.

Nykymalleja käytännöllisemmälle Ferrarille pitäisi riittää kysyntää superylellisiä katumaastureita janoavilla markkinoilla. Erityisesti Kiinassa tällaisten autojen ostajien määrä on jatkuvassa kasvussa, ja Max Warburtonin arvion mukaan Maranellon katumaasturin vuosittaiset myyntilukemat voisivat asettua 2 000–3 000 yksilön tuntumaan. Ei ole siis mikään ihme, että Ferrarikin tuntee vetoa SUV-luokkaan, vaikka asiaa ei vieläkään suostuta myöntämään suoraan.

Kommentoi Facebookissa