AUTOT Edes eksklusiivisimmat superautovalmistajat eivät ole enää turvassa moottorien downsizingiltä ja turboahtamiselta. Ferrarin V8-koneisissa keskimoottorimalleissa ja etumoottorisessa Californiassa käytettiin aiemmin upeaäänistä, korkealle kiertävää vapaahengittävää, mutta sekin on saanut väistyä tupla-ahdetun myllyn tieltä.
Turbokone tarjoaa paljon aiempaa enemmän vääntöä ja pienemmän normikulutuksen, mutta soundien sekä kaasuvasteen osalta on tullut väistämättä pientä takapakkia. Pykälää suurempien GT-autojen osalta Maranellossa luotetaan sen sijaan edelleen perinteiseen vapaasti hengittävään V12:een. Se sai kylkeensä vielä sähkömoottorin lisävoiman tuottamiseksi rajoitettuna eränä valmistetussa LaFerrari-hyperautossa.
V12:ssa ei ole kuitenkaan varsinaisesti pulaa voimasta, koska esimerkiksi upouudessa 812 Superfastissa siitä irtoaa peräti 800 hevosvoimaa. Suurempi ongelma muodostuu jatkuvasti tiukentuvista päästömääräyksistä, mutta nekin saadaan kuulemma selätettyä. Maranellon orin tekninen pomo Michael Leiters kertoi brittiläiselle Autocarille, että Ferrari pystyy hyödyntämään pienvalmistajia koskevia erikoisnormeja.
812 Superfastin V12 alittaa selvästi nykyiset EU6B-päästörajat, jotka ovat voimassa vielä neljä vuotta. 350 baarin paineella toimiva suorasuihkutusjärjestelmä auttaa asiassa, ja seuraavaan EU6C-normistoonkin Ferrarilla on jo ratkaisu hihassaan.

Superpieniin päästöihin pakottava ULEV-sääntely on sen sijaan suurempi haaste, johon vastaaminen vaatii jo sähkömoottoria V12:n avuksi. Etumoottorisissa GT-malleissakin siirrytään siis jossakin vaiheessa LaFerrarista tuttuun hybridiratkaisuun voimanlähteen osalta, mutta turboahtimia niihin ei ole tulossa.
Maranellon orin ylin pomo Sergio Marchionne totesi, että Ferrari aikoo tarjota aina V12:ta, jonka turboahtaminen olisi hänen mukaansa sulaa hulluutta. Hybridin mukanaan tuoma sähköapu ajaa saman asian, ja samalla myös äänet pysyvät ennallaan ja kaasuun reagointi kohenee jopa entistä paremmaksi.
Päästö- ja kulutuslukemien kaunisteleminen on tietysti yksi syy hybridiin, mutta Ferrarin pääasiallinen tavoite on parantaa sähkövoiman avulla suorituskykyä vielä nykyistäkin murhaavammaksi. Merkin tekninen pomo Michael Leiters alleviivasi Marchionnen lupaukset ja korosti, että Maranellossa ei olla todellakaan luopumassa V12:sta, vaan sitä kehitetään tulevaisuuden mukanaan tuomilla ehdoilla.
Kommentoi Facebookissa