AUTOT Kompaktiluokan crossoverit ja katumaasturit ovat Euroopassa tämän hetken suurimmassa kasvussa oleva autoluokka. Muutamia vuosia sitten suosiossa olivat sen sijaan erilaiset tila-autot, joita esiteltiin lähes joka merkin mallistoon. Niitä tehtiin myös pikkuautojen pohjalta, ja niinpä Fordkin lanseerasi vuonna 2012 Fiestan perusrakenteelle kehitetyn B-Maxin.
Auto sijoittui nimensä mukaisesti Focus-pohjaisen C-Maxin alapuolelle sinisen ovaalin mallistossa. B-Max erottui monista kilpailijoistaan edukseen kätevän oviratkaisunsa ansiosta. Takaovet olivat nimittäin ahtaisiinkin parkkiruutuihin sopivaa liukumallia, ja autosta puuttui myös kokonaan perinteinen keskipilari. Tämä teki sisätiloihin kulun hyvin vaivattomaksi erityisesti potentiaalisiin ostajille kuuluville lapsiperheille.

B-Maxin tuotanto alkoi Romanian Craiovassa sijaitsevassa entisessä Daewoon tehtaassa kesäkuussa 2012, mutta auton päivät ovat pian luetut. Tila-auton tuotanto päättyy nimittäin syyskuun alussa, koska B-Maxin myyntiluvut eivät koskaan nousseet toivotulle tasolle auton käytännöllisyydestä huolimatta. B-Maxin tuotantolinjalla valmistetaan jatkossa kompaktia EcoSport-katumaasturia, jota on tähän asti laivattu Eurooppaan Brasiliasta.
Kovimpaan buumisegmenttiin osuvassa EcoSportissa on paljon parempi myyntipotentiaali, mutta auto ei ole ollut tähän asti ainakaan ominaisuuksiltaan mikään ylpeydenaihe Fordille. Alun perin Etelä-Amerikan markkinoille kehitettyä autoa on kyllä yritetty kohentaa vanhan mantereen ostajien makuun, mutta se on edelleen valovuosien päässä Euroopan Fordin parhaista malleista.
EcoSportin tulevaisuuteen on kuitenkin kova usko, koska ovaalimerkki aikoo palkata peräti 1 700 uutta työntekijää auton tuotannon aloitusta varten Romanian tehtaassaan tulevan syksyn aikana. Kompaktin katumaasturin tulevaisuus saattaa näyttää nykyistä valoisammalta, koska auto on saanut juuri faceliftin USA:n markkinoilla. Nokalla on ainakin entistä komeampi maski, mutta muiden ominaisuuksien parantuminen on vielä hämärän peitossa.

Euroopan mallin kasvojenkohotusta ei ole vielä paljastettu, mutta se lienee ainakin ulkoisesti identtinen jenkkiversion kanssa. Koska auton tuotanto alkaa jo pian, se esitellään todennäköisesti viimeistään syyskuisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Amerikan puolella EcoSportia saa myös nelivetoisena, mutta vanhalla mantereella suurin osa tämän luokan autoista myydään etuvetoisina. Jos jokapyöräveto tulee tarjolle Euroopassakin, sen saa todennäköisesti vain malliston huippuversioihin.
Sininen ovaali hyödyntää crossover-buumin kunnolla, koska se tarjoaa EcoSportin lisäksi myös uuden Fiestan maastomeikkiversiota, joka on nimetty Activeksi. Korkeammalla maavaralla ja erilaisilla maastohenkisillä muovikoristeilla varustettu pikkuauto on edelleen ainoastaan edestä raapiva, mutta se ei haitanne trendikästä ulkonäköä arvostavia ostajia.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa