AUTOT Vuonna 1996 esitelty Ford Kan ensimmäinen sukupolvi oli varsinainen ilopilleri miniautojen luokassa. Ovaalimerkin pikkuinen yhdisti riemukkaan ajettavuuden pirteisiin linjoihin, mutta moottoritekniikka oli hyvin maanläheistä. Vuonna 2008 lanseerattu toinen Ka tehtiin puolestaan Fiatin pohjalevylle, mikä kadotti parhaan terän ajettavuudesta. Se koheni jälleen nykyversion myötä, joka on saanut neljä ovea ja Ka+-mallimerkinnän.
Nykyinen Ka+ on kehitetty Brasiliassa, ja Eurooppaan auto tuli vasta reilu vuosi sitten. Se on kerännyt kehuja käytännöllisyydestään ja ajettavuudestaan, mutta moottoreita on moitittu kovin vanhanaikaisiksi ensimmäisen sukupolven Kan tapaan. Tämä korjaantuu pian, koska Ford esittelee auton hillityn faceliftin jo maaliskuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä.

Voimanlähdepuolella vanha 1,2-litrainen Duratec on korvattu täysin uudella koneella, joka on nimetty Ti-VCT:ksi. Sen iskutilavuus on ennallaan, mutta sylintereitä on nyt kolme neljän sijasta. Vähempiväkisessä mallissa on entiseen tapaan 70 hevosvoimaa, ja puhdikkaammasta versiosta irtoaa puolestaan 85 heppaa. Uudella kolmipytyllä on paljon yhteistä Fiestan ST-sporttimallin pellin alta löytyvän EcoBoost-koneen kanssa, joka on kuitenkin ahdettu ja 1,5-litrainen.
Lisäksi Ka+:n pellin alle on tuotu pieni diesel, mikä on varsin erikoinen ratkaisu. Dieseleiden myynti on nimittäin laskenut pikkuautoluokassa eniten, mutta Ford näyttää edelleen luottavan niiden vetovoimaan. 1,5-litrainen nakuttaja tuottaa 95 hevosvoimaa, ja maksimivääntö kirjataan 215 newtonmetrin lukemaan. Tuoreen TDCi:n hiilidioksidipäästöiksi kerrotaan 99 grammaa 100 kilometrillä, ja taloudellisuutta parannetaan myös uudenlaisen laturin avulla. Se lataa nimittäin akkua automaattisesti, kun autolla jarrutetaan tai rullataan.
Sisätiloissa on puolestaan Fordin uusin SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä, jota käytetään 6,5-tuumaisen värillisen kosketusnäytön kautta. Systeemi on yhteensopiva sekä Android Auton että Applen CarPlayn kanssa. Muita varusteherkkuja ovat lämmitettävät etupenkit ja tuulilasi, sadetunnistin, takaparkkitutkat sekä automaatti-ilmastointi.

Ulkoisesti autossa on nyt hieman entistä suurempi maski, ja etupuskurin linjat sekä valojen grafiikkakin on laitettu kasvojenkohotuksessa uusiksi. Tärkein uudistus on kuitenkin mallivalikoimaan lisätty maastohenkinen versio, joka on nimetty Activeksi Fiestan vastaavan mallin tapaan. Activen jousitusta on korotettu 23 millillä perusmalliin verrattuna, ja raideväliäkin on kasvatettu jonkin verran.
Lisäksi auto on saanut tukevamman etukallistuksenvaimentimen. Ohjaustehostintakin on hienosäädetty crossover-hengen mukaisesti, ja iskunvaimentimien pitäisi tarjota entistä mukavampi kyyti. Activessa on myös aktiivinen kaatumisenestojärjestelmä, joka aktivoituu, kun auton katolla on kuormaa. Ulkoisesti Activen erottaa maastohenkisistä helmamuoveista ja kattokaiteista, joten auto toimii eräänlaisena köyhän miehen katumaasturina. Ainakin kaupungissa Fordin ketterä pienokainen jättää monen kömpelön SUV:n taakseen.
- Lähde Motor1
Kommentoi Facebookissa