FORMULA 1 Formulamaailma kohtasi sunnuntaina suru-uutisen, kun tuli tieto pitkän linjan F1-vaikuttajan Frank Williamsin kuolemasta. Williams nukkui pois 79-vuotiaana.
Formula ykkösissä Williams toimi 50 vuoden ajan. Vuonna 1977 hän perusti nykyisen Williams-tallin, jonka omistikin vuoteen 2020 saakka.
Formula ykkösten nykytilaa katsellessa Frank Williamsin tarina on suorastaan käsittämätön. 1970-luvulla hän hoiti kilpatallinsa juoksevia asioita puhelinkopista, kun hänen puhelinliittymänsä oli suljettu maksamattomien laskujen takia.
Frank Williams oli aina rahapulassa, mutta hän ei luovuttanut. Merkittävä rooli tallin tarinassa oli myös hänen vaimollaan Virginialla, jonka rahoilla toimintaa pidettiin pystyssä.
Merkittävä käänne tapahtui 1977, kun Frank perusti teknisen suunnittelijan Patrick Headin kanssa Williams-tallin nykyisen version, joka ryhtyi rakentamaan autonsa itse. Rahoitusta saatiin Saudi-Arabiasta ja loppu onkin historiaa.
Williams nousi voittajatalliksi parissa vuodessa. Alan Jones voitti tallin autolla kuljettajien mestaruuden 1980 ja samana vuonna talli voitti myös merkkimestaruuden.
Kauden 1981 jälkeen Jones yllättäen lopetti uransa. Kaikilla F1-sarjan tunnetuilla nimillä oli sopimus voimassa, joten Frank Williamsin oli tyydyttävä suomalaiseen Keke Rosbergiin.
Rosberg kiitti Williamsia voittamalla maailmanmestaruuden. Frank Williamsin riskivalinta johti osaltaan siihen, että Formula ykkösistä tuli Suomessa huippusuosittu urheilusarja.
Rosberg auttoi Jyrki Järvilehdon ja Mika Häkkisen Formula ykkösiin. Häkkinen voitti kaksi maailmanmestaruutta.
On aivan perusteltua väittää, ettei Häkkinen olisi mestaruuksiaan välttämättä saavuttanut, mikäli Frank Williams ei olisi Kekeä aikoinaan palkannut. Keke oli ratkaisevassa roolissa siinä, että Häkkinen nousi 1991 Formula ykkösiin ja pääsi 1993 huipputalli McLarenille.
Williamsilla Keke ajoi 1982-1985 ja voitti viisi kilpailua. Toista mestaruutta Keke ei Williamsilla kuitenkaan voittanut.
Williams palasi F1-sarjan huipulle 1987, kun Nelson Piquet voitti tallin Honda-moottorin vauhdittamalla autolla maailmanmestaruuden. Sen jälkeen Williamsin Honda-yhteistyö päättyi, mutta tulossa oli vielä yksi menestystarina.
Vuosina 1989-1997 Williamsin moottorikumppanina toimi Renault, jonka vauhdittamana Williams palasi huipulle 1992. Nigel Mansell voitti silloin maailmanmestaruuden ylivoimaisesti. Williamsin autoilla mestaruuden voittivat vielä Alain Prost 1993, Damon Hill 1996 ja Jacques Villeneuve 1997.
Renault-yhteistyön päätyttyä Williams ei enää huipulle palannut, vaikka toimi BMW:n tehdastallina 2000-2005. Frank halusi pitää tallin perheyrityksenä, mikä ei Formula ykkösten rajusti muuttuneessa toimintaympäristössä enää kannattanut.
Frankin tytär Claire Williams toimi Williamsin johdossa 2010-luvulla, jolloin Williams hiljalleen hiipui takarivin talliksi. Lopulta 2020 Williamsin perhe luopui tallin omistuksesta ja myi sen sijoitusyhtiölle. Muussa tapauksessa Williams-talli olisi ajautunut konkurssiin.
Frank Williams oli tallinsa toiminnassa sinnikkäästi mukana vuoteen 2020 saakka, vaikka halvaantui auto-onnettomuudessa Ranskassa 1986. Hän sai neliraajahalvauksen, eikä pystynyt enää kävelemään.
Frank kärsi elämänsä viimeiset 35 vuotta myös jatkuvista kivuista. Se ei estänyt häntä johtamasta talliaan F1-kisoissa paikan päällä. Suurimmat menestyksensä Williams-talli saavutti Frankin traagisen onnettomuuden jälkeen.
Suomalaisajajista Williamsilla kilpaili Keke Rosbergin lisäksi Valtteri Bottas vuosina 2013-2016. Bottas saavutti tallin autolla useita palkintosijoja. Hänen lähtönsä jälkeen Williams romahti takarivin talliksi.
Myös Keken poika Nico Rosberg aloitti F1-uransa Williamsilla. Saksaa edustanut Nico kisasi tallin autolla 2006-2009.
Teksti Otto Palojärvi
Lue myös: Lewis Hamilton suvereeni voittaja – Valtteri Bottaksella aivan karmea kisa
Kommentoi Facebookissa