AUTOT Automaailman vuosikello on rytmittynyt jo vuosikymmenten ajan isojen kansainvälisten autonäyttelyiden mukaan. Syksyn eurooppalainen meganäyttely on järjestetty vuorovuosin Frankfurtissa ja Pariisissa ammoisista ajoista lähtien, mutta siirtyminen kohti digitaalisia markkinointikanavia on alkanut uhata näidenkin näyttelyiden asemaa.
Viimesyksyisessä Pariisin autonäyttelyssä ei enää nähty kaikkia perinteisesti paikalla olleita merkkejä, ja Frankfurtissa käy tulevana syksynä vielä pahempi kato. Jo yhdeksän brändiä on nimittäin ilmoittanut jättävänsä näyttelyn väliin ja suuntaavansa markkinointipanoksensa muualle.
Tämä tarkoittaa ennen kaikkea nettiä ja sosiaalisen median eri kanavia. IAA:ksi kutsutussa Frankfurtin näyttelyssä ei voida tänä vuonna ihailla Peugeotin, DS:n, Fiatin, Alfa Romeon, Jeepin, Nissanin, Infinitin, Mitsubishin ja Volvon uutuuksia, koska nämä merkit ovat päättäneet jäädä pois maailman suurimpiin kuuluvasta autonäyttelystä, joka avaa ovensa syyskuussa.
Show´n järjestäjänä toimiva Saksan autoteollisuuden yhdistys VDA on vahvistanut, että jotkin brändit ovat peruneet osallistumisensa näyttelyyn. Yhdistys ei kerro pois jäävien nimiä, mutta se korostaa sen sijaan, että paikalla nähdään yli 50 merkkiä Euroopasta, USA:sta ja Aasiasta. Niiden joukossa on kuulemma myös tuoreita aasialaisvalmistajia, jotka ovat Frankfurtissa ensimmäistä kertaa. Lisäksi show houkuttelee Saksaan Qualcommin, Sonyn ja IBM:n kaltaisia kansainvälisiä teknologiayrityksiä.
VDA:n toimitusjohtaja Klaus Bräunig pahoittelee tietysti tilannetta, ja poisjääntien taustalla on useimmiten taloudellisia tai yritysten politiikkaan liittyviä syitä. Osallistumisensa peruneet puhuvat kuitenkin edelleen isojen autonäyttelyiden puolesta ja suhtautuvat avoimin mielin paluuseen myöhemmin, joten tilanne ei ole aivan toivoton.
Ranskalaisen PSA-konsernin edustaja totesi puolestaan, että konsernin merkit eivät tule autonäyttelyihin tavan vuoksi, vaan näitäkin markkinointipanoksia harkitaan tarkkaan odotettavissa olevan hyödyn mukaan. Citroën saapuu sentään Frankfurtiin uutuusmalliaan esittelemään, kun taas Peugeot ja luksusbrändi DS luottavat muihin markkinointikanaviin.
Entisaikoina asiakkaat halusivat vertailla ostoslistalla olevia malleja paikan päällä autonäyttelyissä, mutta nykyään sama asia hoidetaan netissä. Lisäksi autonvalmistajilta menee nykypäivänä niin paljon rahaa päästöttömien teknologioiden ja autonomisen ajamisen kehittämiseen, että vähemmän olennaisia kuluja halutaan karsia näyttelyosallistumisten kaltaisista toiminnoista.
Frankfurtin näyttelyssä on silti riittänyt kävijöitä viime aikoinakin. Toissavuonna pidetty show houkutteli paikalle lähes 932 000 kävijää, mikä tarkoitti 50 000 näyttelyvierasta enemmän kuin edelliskerralla.
Kommentoi Facebookissa