TAVARAMERKKI Vuodesta 1810 saakka järjestetty Oktoberfest on maailman tunnetuin oluttapahtuma, olutfestivaali, joka järjestetään joka syksy Saksassa. Maailmanlaajuiseksi ilmiöksi jo vuosikymmeniä sitten levinneen Oktoberfestin pääpaikka on nykyisin Münchenissä Theresienwiesenin aukiolla.
Tapahtumaan osallistuu vuosittain miljoonia ihmisiä, mutta tapahtuman nimestä kiistellään nyt yllättäen Suomessa. Panimoyhtiö Hartwall on lähestynyt ainakin Laitilan Wirvoitusjuomatehdasta ja Vakka-Suomen Panimoa kirjeillä, joissa yhtiö ilmoittaa omistavansa Oktoberfest-tavaramerkin.
Aiemmin Brewcats-ryhmä kertoi Hartwallin kieltäneen siltä Oktoberfest-sanan käyttäminen oluen nimenä.
– Eräs panimojätti otti yhteyttä ja ilmoitti, ettemme voi kutsua oluttamme Octobeerfestiksi, koska he ovat rekisteröineet Oktoberfest-sanan tuotemerkiksi Suomessa. Aika jännä, että panimo voi napata itselleen satoja vuosia vanhan perinteisen olutjuhlan nimen, Brewcats kirjoitti Facebookissa.
Brewcats oli tehnyt sadonkorjuujuhlan kunniaksi mustekalaetiketillä varustettua olutta juuri Laitilan Wirvoitusjuomatehtaalla. Laitilan toimitusjohtaja Rami Aarikka totesikin Hartwallin pyrkivän kieltämään Oktoberfestiin liittyvän ilonpidon muilta kuin itseltään.
– Pitäisiköhän rekisteröidä ”joulu”? Rami Aarikka heittää.
Hartwall vaati pienpanimoilta vastausta ja myyntitietoja tähän päivään mennessä.
Alkossa useita Oktoberfest-oluita
Alkon tuotevalikoimassa on tällä hetkellä kuusi olutta, joiden nimestä löytyy sana ”Oktoberfest”. Niistä Vakka-Suomen Panimon Prykmestar Oktoberfestbier on suomalainen, myös Stadin panimon tuotevalikoimassa on Städtchen Oktoberfest Märzen. Tiettävästi ulkomaiset panimot eivät Hartwallin kirjettä ole saaneet.
Tavaramerkkien asiantuntija, kustantaja Jocka Träskbäck kertoi Päivän Lehdelle, että panimoyhtiö Hartwall on rekisteröinyt Oktoberfest-tavaramerkin vuonna 1990 tavaraluokassa 32, joka kattaa muun muassa oluet, kivennäis- ja hiilihappovedet sekä muut alkoholittomat juomat. Tavaramerkin haltijalla on yksinoikeus käyttää merkkiä kaupallisesti rekisteröinnin kattamille tuotteille. Yksinoikeudesta on kuitenkin olemassa poikkeuksia.
– Suomalaiset panimot ovat käyttäneet Oktoberfest-nimeä vuosien ajan ilman, että panimo on kieltänyt niiltä tavaramerkin käytön. Tavaramerkkilaissa on niin sanottu passiviteettipykälä, jonka mukaan merkinhaltija voi menettää kielto-oikeutensa, jos luvattomaan käyttöön ei ole reagoitu kohtuullisessa ajassa, Träskbäck kertoo.
Tavaramerkkilaki muuttui syyskuussa. Ennen sitä passiviteettiin riitti kohtuullinen aika, mutta syyskuun jälkeen ajaksi on määritelty viisi vuotta.
– Jos joku panimoista on käyttänyt oluensa nimessä Oktoberfestiä yli viiden vuoden ajan ilman Hartwallin kieltoa ja jos oluen nimi on vakiintunut, ei Hartwall voi enää kieltää nimen käyttämistä. Tällaisessa tilanteessa molemmilla on oikeus käyttää Oktoberfest-nimeä, vaikka vain toisella on rekisteröity tavaramerkki.
Käyttämättömän merkin voi menettää
Tavaramerkin haltijan passiviteetti ei kuitenkaan ole ainoa tapa menettää yksinoikeus rekisteröityyn tavaramerkkiin. Niin voi käydä myös esimerkiksi silloin, kun tavaramerkin haltija ei ole itse käyttänyt merkkiä yli viiteen vuoteen.
– Hartwallilla ei ainakaan verkkosivujensa mukaan ole tällä hetkellä valikoimissaan Oktoberfest-olutta. En tunne yhtiön valikoiman historiaa, mutta mikäli siellä ei ole ollut Oktoberfest-olutta yli viiteen vuoteen, voi kuka tahansa vaatia nyt tuomioistuimelta tavaramerkin mitätöimistä. Tyypillisesti tämänkaltaisiin vaatimuksiin johtavat kilpailijoille lähetetyt kieltokirjelmät, Jocka Träskbäck kertoo.
Hartwallille on asiasta kirjelmöinyt myös Olutkulttuuriseura. Jupakan tultua julkiseksi panimojätti on hieman pehmentänyt kantaansa ja kertonut olevansa valmis keskustelemaan.
Edit: 18.11. Asiasta kirjelmöinyt taho ei ole Suomen Olutseura vaan Olutkulttuuriseura.
Kommentoi Facebookissa