TUNNELI FinEst Link -projekti julkisti Helsinki–Tallinna-rautatietunnelin selvityshankkeen tulokset Tallinnassa tänään. Selvityksen mukaan tunneliyhteys toisi laajamittaisia yhteiskunnallisia ja taloudellisia hyötyjä alueen kaupungeille ja valtioille, sekä koko Euroopalle.
– Yhdessä Rail Baltica -rautatiehankkeen ja Jäämeren radan kanssa Helsinki–Tallinna-tunneli yhdistäisi toteutuessaan arktisen alueen Suomen kautta Euroopan ytimeen. Tunneli voisi siis olla merkittävä hanke koko Suomen ja Euroopan, ei vain Helsingin ja Tallinnan kannalta, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Ministeri Berner osallistui julkaisutilaisuudessa päättäjien ja projektikumppaneiden paneeliin yhdessä muun muassa Viron liikenneministerin Kadri Simsonin ja Helsingin pormestarin Jan Vapaavuoren kanssa.
– Sanoin ennen, että tunneli on hullu unelma. Nyt sanon, että se on unelma, pormestari Vapaavuori kommentoi.
Kevään aikana on tarkoitus arvioida selvityksen tuloksia yksityiskohtaisemmin ja miettiä muun muassa miten mahdollinen jatkotyö toteutettaisiin ja rahoitettaisiin. FinEst Linkin mukaan rautatietunnelin kustannukset olisivat arviolta 13–20 miljardia euroa ja sen pituus olisi 103 kilometriä. Suomen puolella tunneli lähtisi Helsinki-Vantaan lentokentältä ja mantereella olisi asemat myös Pasilassa sekä Helsingin keskustassa.
FinEst Link -projekti on EU:n Interreg Central Baltic -ohjelman rahoittama selvityshanke. Hanketta on koordinoinut Uudenmaan liitto. Rakennustöiden arvioidaan voivan käynnistyä vuonna 2025, matkustajaliikenne voisi alkaa vuonna 2040.
Nyt uutisoitu suunniteltu rautatietunneli on kilpaileva hanke peliyhtiö Roviosta tunnetun Peter Vesterbackan tunnelihankkeelle, joka perustuu pääosin kiinalaisrahoitukseen. FinEstin projektia Vesterbacka on kritisoinut sekä hitaaksi että kalliiksi.
Kommentoi Facebookissa