TAMPERE Rakentamistehokkuudestaan ja kulukuristaan kiitetty 2,3 kilometriä pitkä Tampereen Rantatunneli avattiin eilen yleiselle liikenteelle. Aamupäivällä ajoneuvojonot kulkivat vielä sujuvasti mutta verkkaisesti, kun osa kuljettajista luultavasti ajoi tunnelin läpi ihan puhtaasta uteliaisuudestaan.
Iltapäivällä alkoi todellinen kaaos, tunneliin johtavilla yhdysteillä oli jo klo 14 aikoihin satojen metrien jonoja. Suurimmat ongelmat olivat idän suunnasta tunneliin ajavilla, sillä kaksi Kekkosentien kaistaa kapenivat aivan tunnelin suuaukolla. Liittymistä tulevien autojen lisäksi ruuhkaa aiheuttivat samasta kohdasta Naistenlahden voimalaitokselle ajavat rekat.
Eivätkä ongelmat siihen tule päättymään. Idän suunnasta kaupungin keskustaan haluavien on kehotettu ajamaan ensin tunnelin läpi – reilusti keskustan ohi – ja palaamaan sitten takaisin. Kulkua helpottaisi, jos tunnelin korvaava vanha Rantatie olisi edes osittain jätetty vielä auki tai niin sanottu Näsikallion liittymä olisi tehty. Se tosin maksaisi lisää 20–30 miljoonaa euroa. Ruuhkat ovat kiireisimpinä aikoina todennäköisiä vielä vuoden ajan.
Liikennemäärän käydessä liian suureksi tunnelin säätelyjärjestelmä sulkee kulun liikennevaloilla. Näin kävi tiistai-iltapäivällä kolme kertaa. Aamulla lännen suunnasta ajaneet noin 2 000 ajoneuvoa tunnissa uusi tunneli vielä vetää, mutta ei iltapäiväruuhkassa idästä paluuliikenteenä olleita 4 000 autoa tunnissa.
Yksityisautot pois keskustasta
Ruuhkasta selvittyään Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta päätti tiistai-illan kokouksessaan Hämeenkadun ja siihen liittyvien poikkikatujen katusuunnitelmat. Kannaksen keskellä kulkevasta kaupungin halkaisevasta koko pääkadusta päätettiin äänin 7–3 tehdä kävelypainotteinen joukkoliikennekatu, josta kielletään yksityisautoilu. Huoltoajo on sallittu aamuisin klo 11 asti sekä klo 19 jälkeen kolmen tunnin ajan, nopeusrajoitus on 20 kilometriä tunnissa.
Tammerkoskesta itään oleva Hämeenkadun osa on ollut jo nykyisin joukkoliikennekokeilussa, joka ei paljoa kiitosta ole saanut. Katu ei ole kävelykatu, mutta autotkaan siinä eivät saa ajaa, se ei ole ollut oikein mikään. Lähes ainoa liikenne on ollut harvakseltaan kulkevat bussit ja taksit.
Suunnitelmaa on kutsuttu keskustan elävöittämiseksi, mutta muutamat jättikokoiset kukkaruukut ja muovinurmen palaset ovat herättäneet vain huvittuneisuutta. Ikävä tosiasia eurooppalaista katubulevardielämää kaipaaville on se, että Roomassa on toki välimerellinen ilmasto, mutta Tampereella itämerellinen.
Toivoa sopii, että yhdyskuntalautakunnan tilaama ”yritysvaikutusten arviointi” pitää raitiotien vetovoiman osalta paikkansa, sillä nykyiset kaupungin elävöittämissuunnitelmat ovat yrittäjien keskuudessa lähes kirosana. Tulevan raitiotien aiheuttamia rakentamistöitä tehdään vuosina 2017–2021.
Suuri pudotuspeli on alkanut
Suurissa kaupungeissa on parhaillaan käynnissä suuret suunnitelmat koskien keskustojen tulevaisuutta. Helsingissä hyväksyttiin juuri sisääntuloväylien kaventaminen kaupunkibulevardeiksi.
Tampereella ontuvat liikennejärjestelyt ovat jo aiheuttaneet ongelmia keskustan kivijalkakaupoille, aivan ydinkeskustassa on huolestuttavan paljon tyhjiä liikehuoneistoja. Kun viereen valmistuu jo rakenteilla oleva massiivinen Ratinan kauppakeskus, käydään viimeistään silloin pudotuspeli henkiin jäävistä yrityksistä keskustassa.
Ei ole sattumaa, että suuret kauppakeskukset sijaitsevat valtavien parkkipaikkojen keskellä tai välittömästi niiden yhteydessä. Helppo saavutettavuus on kaupan elinehto, nyt Tampereen keskustaan kulkeminen autolla on tehty paikoin jopa mahdottomaksi. Autoilijoille asetetaan kieltoja jo ennen kuin korvaava kulkureitti on edes valmis. Pääväylien täytyy pysyä vetävinä, että autoliikenne ei sumppuuntuisi pikkukaduille.
Hämeenkadun joukkoliikennesuunnitelman kartasta näkee jo seuraavan ongelmakohdan. Hämeenkadun itäpäässä Rautatienkatu joudutaan varmasti katkaisemaan viimeistään raitiotien ensimmäistä vaihetta rakennettaessa. Kun sen vieressä sijaitsee kulkemisen estävä rautatie ja toisella puolella Tammerkoski, on esimerkiksi etelästä Helsingin suunnasta tulijoiden liki mahdotonta arvata kuinka Hämeenkadun toiselle puolelle pääsisi autolla.
Ja se on sentään Tampereen pääkatu.
Kommentoi Facebookissa