AUTOT Sähköautojen ongelmana on usein ollut ylifuturistinen tai liian erikoinen muotoilu, jolloin konservatiivisemmat ostajat ovat helposti päätyneet perinteisillä voimanlähteillä varustettuihin autoihin. Esimerkiksi Nissan huomasi tämän, ja niinpä Leafin linjoja muutettiin toiseen sukupolveen siirryttäessä paljon lähemmäksi japanilaismerkin muita malleja. Myös Teslan menestys on perustunut ainakin osittain asiakkaiden silmää miellyttäneeseen muotoiluun.
Viimesyksyisessä Frankfurtin autonäyttelyssäkin nähtiin monia sähköisiä konseptiautoja, jotka vaikuttivat kuin avaruudesta pudonneilta. Moni hieraisi sen sijaan silmiään Hondan osastolla. Japanilaisten ständille oli nimittäin tuotu valkoinen kompaktiluokan menopeli, jonka muotoilu herätti välittömästi muistoja 1970-luvun alussa lanseeratusta ensimmäisen sukupolven Civicistä. Tarkempi tutkiminen paljasti, että kyseessä oli kuitenkin tukevaisuutta luotaava tutkielma kaupunkikäyttöön tarkoitetusta sähköautosta.
Urban EV:ksi nimetty konsepti sai todella paljon positiivista palautetta, ja niinpä japanilaiset jatkoivat samoilla linjoilla hieman myöhemmin järjestetyssä Tokion autonäyttelyssä. Siellä esiteltiin samalle pohjalle tehdyn pikkusportin tutkielma, joka oli puolestaan ristitty Sports EV:ksi. Sähköisellä pikkusportilla ei välttämättä ole tulevaisuutta tuotantoautona, mutta Urban EV:n osalta tilanne on toinen.
Honda kertoi nimittäin Geneven autonäyttelyn lehdistötilaisuuden yhteydessä, että sähköinen kompaktiauto tulee tuotantoon jo ensi vuonna. Tämä taisi olla monien mielestä suurempi uutinen kuin Sveitsin maaperällä tapahtuneet varsinaiset lanseeraukset, eli CR-V-katumaasturin Eurooppa-versio ja Jazz-pikkuauton korotettu X-Road-malli.
Urban EV:n tuotantoversion tilauskirjat avataan kuulemma jo vuoden 2019 alkupuolella, mutta sähköauton esittely vanhalla mantereella on vuorossa vasta loppuvuodesta. Matka konseptista tuotantoautoksi vie joka tapauksessa vain noin kaksi vuotta, mille on pakko nostaa hattua. Eurooppalaiset pääsevät nauttimaan uutuudesta ensimmäisinä, koska lanseeraus Japanin kotimarkkinoille tapahtuu vasta vuonna 2020. Tämän jälkeen vuorossa saattaa olla ainakin vielä USA, mutta Urban EV voi olla jo liiankin kompakti jenkkien makuun.
Honda on jo kehittämässä sähköautoille omaa pohjalevyä, jonka varaan myös Urban EV tehdään. Retrohenkisestä muotoilusta aiotaan kuulemma pitää tuotantoversiossakin kiinni, mikä on varsin loogista konseptin saamien kehujen vuoksi. Tutkielma oli myös huomattavasti puhdaslinjaisempi kuin Hondan nykyiset tuotantoautot, joista useimmat edustavat varsinaista muotojen sekamelskaa. Toivottavasti japanilaiset ottavat sähköautosta oppia muuhunkin mallistoon.
Urban EV:n sisätiloja koristi puolestaan kojelaudan päälle sijoitettu massiivinen näyttö, ja etuistuinratkaisu edusti uutta tulkintaa vanhasta kunnon sohvapenkistä. Ruutu pienentynee jonkin verran matkalla tuotantoautoksi, mutta istuinratkaisu saatetaan ottaa käyttöön lähes sellaisenaan. Esimerkiksi Citroën on käyttänyt sohvatyyppistä etupenkkiä C4 Cactucksessaan, joten se on mahdollista toteuttaa tuotantoversiossakin.
Urban EV:n sähkötekniikasta ei ole vielä mitään tarkempia tietoja, mutta auto lienee etuvetoinen useimpien muiden nyky-Hondien ja muotoiluesikuvana toimineen vanhan Civicin tavoin.
- Lähde Carscoops
Kommentoi Facebookissa