AUTOT Japsimerkit alkoivat kehitellä 1980-luvun lopulta lähtien omia luksusbrändejään, joilla haluttiin valloittaa ylellisten autojen ostajien sielut erityisesti Amerikan markkinoilla. Sekä Toyotan Lexus että Nissanin Infiniti lanseerattiin vuonna 1989, mutta viimeksi mainittu ei ole koskaan kohonnut kovin tunnetuksi USA:n ulkopuolella.
Infinitejä myydään toki myös suurimmassa osassa Euroopan maista, mutta Nissanin luksusmerkin markkinaosuus on jäänyt mikroskooppiseksi saksalaisiin premium-brändeihin verrattuna. Suomessa Infinitejä ei sen sijaan saa virallisen maahantuojan kautta, vaikka merkki oli vähällä rantautua tännekin muutama vuosi sitten. Yksi syy Infinitin tuntemattomuuteen voi löytyä sen autojen muotoilusta. Selvä oma linja on jäänyt puuttumaan, ja niinpä esimerkiksi uusien Lexusten radikaalin terävä design on saanut paljon enemmän palstatilaa.
Myös Nissan on tiedostanut ongelman, ja niinpä Infinitien korimuotoilua palkattiin viime vuonna vetämään tunnettu vahvistus Saksan suunnalta. Tämä ihmeidentekijä on Karim Habib, joka toimi viimeksi BMW:llä ja sitä ennen arkkivihollinen Mercedeksellä. Miehen ansiolistaan lukeutuu muun muassa baijerilaismerkin kuvankaunis 6-sarjan Gran Coupé, joten odotukset ovat korkealla.

Habibin ensimmäinen luomus Infinitillä on Q Inspiration Concept -niminen tutkielma, joka tuodaan suuren yleisön ihmeteltäväksi vajaan viikon päästä ovensa avaavassa Detroitin autonäyttelyssä. Auto vie Karim Habibin mukaan perinteisten sedanien muotoilun kohti seuraavaa vaihetta. Korimallin osalta kyseessä ei ole kuitenkaan kovin radikaali uudistus, koska Infinitin uutuus näyttää esimerkiksi Audi A7:n kaltaiselta coupé-henkiseltä viistoperältä.
Uutuusarvo piileekin enemmän auton yksityiskohdissa. Niitä on suorastaan hämmentävän vähän, eli Infiniti on siirtymässä paljon nykyistä puhdaslinjaisempaan tyyliin. Konseptiauton peräpäätä koristavan kapean valonauhan ja etulokasuojien BMW-henkisten ilmanpoistoaukkojen lisäksi katse kiinnittyy yksinkertaisiin peruslinjoihin, jotka toimivat paljon paremmin kuin monen merkin harrastama yksityiskohtien sekamelska.
Auton nokasta on julkaistu vasta yksi kuva suoraan ylhäältäpäin, mutta perusasiat erottuvat siitäkin. Infinitin maski näyttää muuttuvan paljon nykyistä isommaksi, ja se levenee alaspäin esimerkiksi Mercedes-AMG:n viimeisimmän tyylin mukaisesti. Konseptiauton etuvalot ovat puolestaan kapeat viirut, jotka sisältävät todennäköisesti lediteknologiaa.
Tutkielman tekniikastakaan ei ole annettu vielä tarkempia tietoja, mutta se antaa kuulemma osviittaa Nissanin luksusmerkin tulevaisuudesta. Pellin alla saattaa siis piillä Infinitin uusi muuttuvapuristeinen bensakone, mutta täyssähköinen voimalinjakin on vahva vaihtoehto. Nissanin premium-brändi vihjaa lisäksi autonomisen ajamisen tulevaisuudesta, joten konseptissa lienee myös reilusti itsenäisen ajamisen teknologiaa.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa