AUTOT WRX STi -kirjainsarja saa monen autofanin silmät loistamaan. Sen taustalla piilee tietysti Subarun rallitykeistä kesytetty katuversioiden sarja, joka sai alkunsa reilut 20 vuotta sitten. Subaru aloitteli MM-ralleissa jo 1990-luvun taitteessa ylikokoisella Legacylla, mutta vasta siirtyminen pykälää pienempään Imprezaan avasi menestyksen portit.
Subaru seurasi Mitsubishin jalanjälkiä, joka kehitti vuonna 1992 ensimmäisen Lancer Evolutionin ralliautonsa pohjaksi. Subarun vastine seurasi perässä kahta vuotta myöhemmin, ja se totteli Impreza WRX STi -nimeä. Sinisten ralliautojen puikoissa nähtiin Colin McRaen, Richard Burnsin, Petter Solbergin ja Tommi Mäkisen kaltaisia legendoja, joten menestystä ja MM-titteleitä tuli roppakaupalla.
Japanilaismerkin tehdastalli jätti rallipolut kauden 2008 päätteeksi, kun se oli saavuttanut omien sanojensa mukaan kaiken haluamansa. Toki taustalla vaikutti myös maailmalla puhjennut talouskriisi ja sen mukanaan tuomat säästöpaineet. Katuautojen puolella WRX STi:tä on ollut kuitenkin tarjolla näihin päiviin asti, mutta Impreza-nimi pudotettiin pois jo vajaat 10 vuotta sitten.

WRX STi on ollut piristävä poikkeus nykyautojen joukossa, koska se on edustanut vanhan koulukunnan tyyliä pyörien päällä liikkuviksi tietokoneiksi muuttuneiden nykyautojen joukossa. Subarussa ei ole juhlittu huippuhienolla infotainment-järjestelmällä, autonomisella ajamisella tai hybridiratkaisuilla, vaan WRX STi on säilynyt rehellisenä ajamisen hauskuuden lähettiläänä.
Emomerkki on kuitenkin panostanut näihinkin teknologioihin, ja moniin Subaruihin saa jo nyt muun muassa liikennemerkkejä tunnistavaa EyeSight-tekniikkaa. Sitä ollaan kehittämässä entistä enemmän autonomisen ajamisen suuntaan, ja lisäksi japanilaiset ovat suunnittelemassa sähköautoa. Sellaista odotetaan markkinoille vuoteen 2021 mennessä, mikä tarkoittaa tietysti suuria investointeja lähivuosina.
Jostakin pitää myös säästää, ja valitettavasti uhriksi on valikoitunut mennyttä maailmaa edustava WRX STi. Subaru on ilmoittanut lopettavansa legendan tuotannon, mitä juhlistetaan esimerkiksi Ison-Britannian markkinoille lanseerattavalla Final Editionilla. Autoa tarjotaan vain 150 kappaleen erä, ja sen erikoisherkkuihin lukeutuvat täysin sähköinen keskitasauspyörästö, isommat Brembon jarrut, 19-tuumaiset pyörät sekä entistä aggressiivisempi etupuskuri ja takasiipi.
WRX STi:n taru ei kuitenkaan välttämättä pääty lopullisesti. Subaru esitteli nimittäin muutama päivä sitten Tokion autonäyttelyssä Viviz Performance Concept -nimisen tutkielman sporttisesta neliovisesta sedanista. Se on kuin tulevaisuudesta tupsahtanut WRX STi, joten pidämme sormet ristissä legendan paluun puolesta.
- Lähde Autoexpress
Kommentoi Facebookissa