AUTOT Jaguarien tehokkaimmat versiot tunnettiin vielä muutama vuosi sitten R-lisäkirjaimella, mutta intialaisen Tatan omistuksessa oleva englantilaismerkki on sittemmin muuttanut politiikkaansa. Jaguar Land Rover on kehittänyt uuden SVR-sporttimalliston, jossa on tällä hetkellä vasta kaksi jäsentä. Ne on tehty Jaggen kaksipaikkaisen F-Typen ja Range Rover Sportin pohjalta.
SVR-valikoima on kuitenkin kasvamassa, ja seuraava tulokas on XE-sedanista tehtävä sporttitykki. XE SVR:n vetotavasta ei ole vielä täyttä varmuutta, mutta sekin saattaa raapia joka nurkasta nykyisten SVR-mallien tavoin. Voimanlähdekin on hyvin todennäköisesti sama, eli myös sporttisedanin pellin alla karjuu viisilitrainen ahdettu V8 kahdeksanvaihteiseen automaattiin yhdistettynä.
Tästä koneesta irtoaa F-Typessä peräti 575 hevosvoimaa ja 700 newtonin huippuvääntö, mutta XE:ssä tyydytään varmasti hieman pienempään teholukemaan. Sedanissa lienee noin 500 heppaa, minkä pitäisi riittää hyvin BMW M3:n taakse jättämiseen ja Mercedes-AMG C 63:n rinnalla pysymiseen ainakin suoralla tiellä.
Jaguar Land Roverin sporttisista ja äärimmäisen ylellisistä autoista vastaava Special Vehicle Operations -divisioona (SVO) on kuulemma viimeistelemässä XE SVR:n kehitystyötä, ja tällä hetkellä autoa ollaan benchmarkkaamassa Pohjois-Espanjassa mm. BMW:n ja Mersun sporttisedaneita vastaan.

Jos autoon tulee neliveto, pahin kilpailija lienee kuitenkin vastaavalla reseptillä toteutettu Audi RS 4. Seuraavassa RS 4:ssä turvaudutaan tosin turboahdettuun veekuutoseen, eli Jaguar olisi niskan päällä ainakin sylinteriluvun suhteen. Jokapyöräveto lisäisi kissapedon painoa noin 50 kilolla, mutta toisaalta se mahdollistaisi kolmosella alkavan kiihtyvyyden nollasta sataan. XE-malliston tämänhetkinen huippuversio, eli mekaanisesti ahdetulla V6:lla varustettu XE S suoriutuu tästä 5,1 sekunnissa, eli SVR olisi kertaluokkaa ripeämpi laite.
Ulkoisesti tulevan XE SVR:n tunnistaa mm. aggressiivisen näköisistä puskureista ja helmoista sekä kookkaiden vanteiden takana piilevistä isoista jarruista, jotka saa myös hiilikuitukeraamisina. Alustaa jäykistetään nopean ajon ehdoilla, ja lisäksi sähköinen tasauspyörästön lukko parantaa pitoa.
XE:n tykkiversio saadaan myyntiin sen verran myöhään, että perusauto on ehtinyt silloin jo lähelle elinkaarensa puoltaväliä. Tähän strategiaan on kuitenkin tulossa muutos, ja jatkossa Jaguar yrittää tuoda SVR-versiot markkinoille melko pian perusmallin lanseerauksen jälkeen. Britit seuraavat siis Audia, joka on tekemässä vastaavaa strategiamuutosta RS-malliensa osalta.
XE:n coupé-versiosta on kuitenkin luovuttu, joten BMW M4 ei ole saamassa suoraa kilpailijaa Briteistä. Sähköisestä i-Pace-crossoverista saatetaan sen sijaan kehittää kuuma SVR-malli, mikä tarkoittaisi melkoisen radikaalia muutosta Jaguarin sporttibrändin osalta. Veekasin murinan korvaaminen sähkömoottorin huminalla ei olisi varmasti kaikkien fanien mieleen, mutta toisaalta kissamerkki olisi sporttiautojenkin osalta aivan kehityksen eturintamassa.
Kommentoi Facebookissa