Kauppakeskusten kokonaismyynti laski vuoden lopussa – vaatekaupan vaikeudet kiihtyivät

Vuositasolla kauppakeskusten kävijämäärä väheni 1,6 prosenttia.

Vuositasolla kauppakeskusten kävijämäärä väheni 1,6 prosenttia. (Kuva Suomen Kauppakeskusyhdistys)

Kävijämäärät pienenivät eniten pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa.

TALOUS Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen kokonaismyynti laski 1,1 prosenttia vuoden 2018 loka-joulukuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Pääkaupunkiseudulla myynti laski 0,5 prosenttia, muilla suurilla kaupunkiseuduilla 2,7 prosenttia ja muualla Suomessa 0,7 prosenttia.

Myynnin pudotus oli jyrkintä lokakuussa. Pukeutumisen toimialan pitkään jatkunut myynnin lasku kiihtyi viimeisellä vuosineljänneksellä. Vuositasolla myynnin lasku oli 4,8 prosenttia.

Alkuvuoden vahva kasvu nosti kuitenkin koko vuoden kokonaismyynnin tasan prosentin suuremmaksi kuin edellisenä vuonna. Viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen myynti kasvoi peräti 19 prosenttia, mutta sen osuus kokonaismyynnistä on pieni, vain parin prosentin luokkaa. Kauppakeskusten suurimman toimialan, päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti nousi vuositasolla 0,8 prosenttia.

Vertailukelpoisen kauppakeskuskannan kävijämäärä laski viimeisellä neljänneksellä 1,1 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuositasolla kävijämäärä väheni 1,6 prosenttia. Kävijämäärät pienenivät eniten pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Uusimmassa päivityksessä on mukana 38 kauppakeskusta.

Lue myös: Kohuotsikot kauppakeskuksen ongelmista olivat liikaa – REDIn johtaja vaihtuu

Kommentoi Facebookissa