Kesänopeudet voimaan porrastetusti – ”Paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan”

Talven jäljiltä joillakin teillä voi olla päällysteessä halkeamia tai routavaurioita. (Kuvituskuva Fotolia)

Kesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan.

LIIKENNETURVALLISUUS Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistetaan maanteiltä porrastetusti 3.4. alkaen. Tielläliikkujien on otettava kevään mahdollisesti vaihtelevat olosuhteet huomioon niin ajamisessa kuin rengasvalinnassakin.

Kesänopeuksiin on mahdollista siirtyä keskiviikosta 3.4. alkaen Uudenmaan, Kaakkois-Suomen, Varsinais-Suomen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskusten maanteillä ja Etelä-Savon maakunnassa. Pohjois-Savon – paitsi Etelä-Savon alue – Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskusten maanteillä siirtyminen kesänopeuksiin voidaan aloittaa keskiviikkona 10.4.

Muutokset toteutetaan porrastetusti, ja kukin ELY-keskus päättää siirtymän tarkemman ajankohdan paikallisten sää- ja keliolosuhteiden mukaan. Koko maassa on määrä palata kesäkauden nopeusrajoituksiin viimeistään viikon 17 loppuun mennessä.

– Talven jäljiltä joillakin teillä voi olla päällysteessä halkeamia tai muita vaurioita. Mikäli tieosuuden vauriot ovat erityisen hankalat, voidaan talvikauden alennetut nopeusrajoitukset joutua jättämään turvallisuussyistä voimaan, kunnes päällyste saadaan kelien kuivumisen myötä korjattua, kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylävirastosta.

Kesärenkaiden vaihtoa kannattaa pohtia oman ajoympäristön mukaan. Jos ajaa talvisilla teillä, ei kannata pitää turhaa kiirettä. Monilla talvirenkaina on nastarenkaat. Nastoja saa käyttää maaliskuun loppuun saakka ja vielä senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Oikea rengasvalinta on kuljettajan vastuulla.

– Lisäksi kannattaa huomioida, että kevään myötä tien päälle tulee taas paljon erilaisia kulkijoita. Kävelijät, potkulautailijat, pyöräilijät, mopoilijat ja kaikki muutkin pitää huomioida jättämällä heille tarpeeksi tilaa esimerkiksi ohittaessa. Myös riittävät turvavälit muihin tielläliikkujiin ovat erittäin tärkeitä, Österman muistuttaa.

Vaikka kesänopeuksiin siirrytäänkin, edellyttää turvallinen ajaminen usein alempia nopeuksia kuin liikennemerkki sallisi. Talvi on ollut runsasluminen etelässäkin, ja sulamisveden suuri määrä lisää riskiä liukkauteen etenkin aamun tunteina. Rauhallisempi ajotyyli säästää myös polttoainetta.

– Nopeusrajoitus on nimensä mukaisesti suurin sallittu ajonopeus, ei tavoitenopeus. Jos tuntuu siltä, että pitäisi lähteä jatkuvasti ohituksiin, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa oman nopeusmittarin lukema. Sopivan tilannenopeuden valintaan vaikuttavat niin liikenteen määrä, keliolosuhteet kuin esimerkiksi kuljettajan vireystilakin, toteaa tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta.

Lue myös: Sähköpotkulaudat saavat lojua kadulla Unescon maailmanperintökohteessa – viranhaltija ei noudata kaupunginhallituksen päätöstä

Kommentoi Facebookissa