Keskusrikospoliisi selvitti kaasuputkivaurion syntymisen – kiinalaisalusta epäillään todistusaineiston ja datan perustella

Kaasuputkessa on nähtävissä selkeät vauriokohdat. (Kuva Rajavartiolaitos)

Vaurion aiheuttajaksi epäillään Hongkongin lipun alla purjehtivaa Newnew Polar Bear -alusta.

KAASUPUTKI Keskusrikospoliisi kertoo, että se on päässyt eteenpäin kaasuputkivaurion tutkinnassa. Keskusrikospoliisin mukaan on teknisesti voitu selvittää se, kuinka vaurio kaasuputkessa on syntynyt.

Tiedotustilaisuuden avannut Keskusrikospoliisin päällikkö, poliisineuvos Robin Lardot kiitti erityisesti läsnä olleita Rajavartiolaitosta ja Merivoimia virka-avusta tapauksen tutkinnassa. Hänen mukaansa viranomaisyhteistyökumppaneiden suorituskyky on erinomainen.

Tilaisuudessa puhunut tutkinnan yleisjohtaja Risto Lohi kuvasi, että meren pohjasta on havaittavissa, kuinka kaasuputken vauriopaikalle johtaa leveä, 1,5–4 metriä leveä raahausjälki. Kaasuputken vauriopaikasta joidenkin metrien päästä löytyi ankkuri, jonka epäillään olleen paitsi leveän raahausjäljen, myös itse vaurion aiheuttaja.

– Ankkuri on varhain tänään saatu nostettua ja siitä on voitu havaita merkkejä siitä, että se vaikuttaa olleen kosketuksessa kaasuputken kanssa, Lohi kertoo.

Ankkuri saatiin nostettua ylös. (Kuva Poliisi)

Ankkurin löytöpaikalta poispäin puolestaan johtaa kapea raahausjälki, joka sopii mitoiltaan löydetyn ankkurin siihen osaan, jolla ankkuri kiinnittyy ketjuunsa. Tiedot yhdistettynä alusten liikkeitä koskevan datan analyysiin ovat vahvistaneet päätutkintalinjaa, jossa selvitetään Hongkongin lipun alla purjehtivan, kiinalaisen varustamon Newnew Polar Bear -alukseen osuutta tapaukseen.

– Lisäksi emme pystyneet visuaalisesti varmistumaan, että aluksessa olisi toista etuankkuria paikallaan, mikä auttoi kohdentamaan epäilyjä tähän alukseen, Lohi kertoo.

Lohi kuvasi, kuinka Newnew Polar Bear -alukseen oltiin yhteydessä useita kertoja, mutta alus ei ollut halukas yhteistyöhön.

Ankkuri löytyi joidenkin metrien päästä kaasuputken vauriopaikasta. (Kuva Rajavartiolaitos)

– Poliisilla ei ollut juridisia perusteita pakkotoimenpiteisiin, sillä se seilasi Suomen talousvyöhykkeellä, jonne toimivaltamme ei ulotu tältä osin. Meillä oli kuitenkin valmius toimia, mikäli alus olisi tullut Suomen aluevesille, kertoo Lohi.

Aluksen tavoittamiseksi on tehty myös kansainvälistä yhteistyötä ja parhaillaan on meneillään yhteistyö Kiinan viranomaisten kanssa, jotta tutkintaa päästäisiin jatkamaan myös laivan osalta.

– Paljon on edelleen tehtävissä, sanoo Lohi.

Erityisesti keskitytään selvittämään, liittyykö tapahtumasarjaan tahallisuutta tai huolimattomuutta. Lohi kertoi, että kansainvälisen virka-avun yhteydessä puhutaan joka tapauksessa vähintään useista viikoista, kunnes asiassa päästään toimimaan.

Lue myös: Kiinalaisaluksen liikkeet sopivat kaasuputkivaurioon – onko merestä löytyneellä raskaalla esineellä yhteys tapaukseen?

Kommentoi Facebookissa