AUTOT Kian nykymallisto on saanut monia palkintoja muotoilustaan, mutta kymmenisen vuotta sitten asia oli vielä toisin. Korealaismerkin valikoima koostui lähinnä tylsän näköisistä perusautoista, joiden joukosta erottui kuitenkin yksi valopilkku. Vuonna 2008 esitelty kulmikas kompaktiauto Soul toimi todellisena yksilöllisen tyylin lähettiläänä muutenkin, koska sitä ei voinut sekoittaa juuri mihinkään muuhun autoon.
Erikoinen muotoilu vetosi asiakkaisiin sen verran hyvin, että Soulin linjoihin ei juuri koskettu viitisen vuotta lanseeratun toisen sukupolven kohdallakaan. Nyt aika on kypsä jo auton kolmannelle korimallille, joka esitellään ensi viikolla Los Angelesin autonäyttelyssä. Tämä kertoo Yhdysvaltojen markkinoiden tärkeydestä Soulin kohdalla, mutta toki autolla on ystävänsä myös vanhalla mantereella ja Aasiassa.
Jenkkityyliin jo vuoden 2020 malliksi nimetystä uudesta Soulista julkaistiin ensimmäiset tiiserikuvat jo ennen uutuuden virallista lanseerausta. Auton sivukuva kertoo välittömästi, että Kian kulttiauton tunnistaa edelleen omaksi itsekseen. Tuttu kulmikas profiili on tallella, mutta C-pilari on entistä viistommassa kulmassa. Lisäksi takimmaiseen kattopilariin on lisätty kapea musta kaistale, joka tekee katosta leijuvan näköisen myös takana.

Soulin nokka vaikuttaa entistä pyöreämmältä, ja etuvalot ovat muuttuneet paljon aiempaa kapeammiksi viiruiksi. Sisustan tietoviihdejärjestelmän näyttö on puolestaan kasvanut kokoa, ja se on tuotu entistä lähemmäs kojelaudan ilmasuulakkeita. Lisäksi oviverhoiluihin on tuotu kontrastivärisiä koristeita, joita saa ainakin keltaisina.
Kolmannen sukupolven Soulin teknisiä tietojakin on jo valotettu. Auto on tehty samalle perusrakenteelle kuin Hyundain Kona-niminen kompakti crossover, mikä tuonee Kiaankin entistä enemmän katumaasturihenkeä. Jenkkimarkkinoilla tarjolla on vapaasti hengittävä kaksilitrainen nelonen ja 1,6-litrainen turbokone, joista vain jälkimmäinen löytänee tiensä Eurooppaan. Turbomoottorin pariksi saa seitsemänpykäläisen kaksoiskytkinautomaatin, ja nelivetokin saattaa olla luvassa.
Autosta kehitetään nimittäin X-Line-niminen maastohenkinen versio, johon jokapyöräveto sopisi kuin nenä päähän. Soulista tulee tuttuun tyyliin tarjolla myös puhdas sähkömalli, jonka pitäisi olla erityisen tärkeä Euroopassa ja muutamilla muillakin markkina-alueilla. Sähkö-Soul saadaan myyntiin ensi vuoden alkupuolella, ja se saa virtansa 39 kilowattitunnin akkupaketilta nykymallin 30 kWh:n akkujen sijasta. Tämän pitäisi kohentaa suorituskyvyn lisäksi myös auton sähköistä toimintasädettä, joka voi olla jo lähelle 400 kilometriä.
- Lähde Motor1
Lue myös: Kia Niro EV -sähköauton myynti alkoi – uutuudesta yli 5000 ennakkotilausta kotimarkkinoilla
Kommentoi Facebookissa