Kimi Räikköselle uran huonoin kausi – siis tulosten valossa

Kimi Räikkönen kilpailee Alfa Romeo-tallissa

Kimi Räikkönen kilpailee Alfa Romeo -tallissa. (Kuva AOP)

Kimi Räikkönen ajoi tulosten valossa uransa huonoimman F1-kautensa, mutta paljoa parempaan tuskin olisi ollut mahdollisuuksia,

FORMULA 1 Suorapuheisena kaverina tunnettu Kimi Räikkönen teki Abu Dhabissa ajetun F1-kauden päätöskisaviikonlopun aikana selväksi, että kauden päättyminen oli hänelle helpotus. Koronapandemia toi kauteen paljon lisähaasteita, mutta erityisen turhauttavaa Räikköselle oli Alfa Romeo -auton kilpailukyvyttömyys.

Jo viime talvena ennen koronapandemian maailmanlaajuista puhkeamista ajetuissa talvitesteissä tuli selväksi, ettei Alfa Romeolla olisi kauden aikana paljoa mahdollisuuksia.

– Kausi oli tuloksellisesti pettymys, mutta tiesimme jo testien jälkeen, että tästä tulee vaikea kausi. Tiimi kuitenkin toipui hyvin ja otimme askelia eteenpäin, Räikkönen sanoi Formula ykkösten haastattelussa Abu Dhabissa.

Alfa Romeo -tallin ongelmat johtuivat ennen kaikkea Ferrarin voimayksikön kilpailukyvyttömyydestä. Kun tehoja ei ollut tarpeeksi, olivat tulokset väistämättä surkeita.

Ferrarin tehdastalli jäi valmistajien pisteissä kuudenneksi. Ferrarin voimayksiköitä käyttäneistä talleista Alfa Romeo oli kahdeksas ja Haas yhdeksäs. Kolme Ferrarin vauhdittamaa tiimiä oli siis viiden huonoimman tiimin joukossa.

Räikkönen ajoi kauden 17 osakilpailussa pisteille vain kahdesti. Hän saavutti yhdeksännet sijat Italian Mugellossa ja Imolassa. Räikkösen tallikaveri Antonio Giovinazzi saavutti Räikkösen tavoin neljä pistettä oltuaan kerran yhdeksäs ja kahdesti kymmenes.

Räikkönen ajoi kuitenkin luotettavasti. Ainoa keskeytys tuli Itävallassa heinäkuun alussa ajetussa kauden avauskilpailussa.

Kuljettajien pisteissä Räikkönen oli 16:s. Tulosten valossa kausi oli Räikkösen uran huonoin. Hänen edellinen ”pohjanoteerauksensa” oli vuodelta 2019, jolloin sijoitus oli Alfa Romeolla kauden loppupisteissä 12:s.

Mutta Räikkösen sijoituksia Alfa Romeolla ei kannata verrata hänen sijoituksiinsa McLarenilla tai Ferrarilla. Kaluston kilpailukyvyn erot ovat huippuorganisaation ja keskitason organisaation välillä valtavia.

Juttuvinkki: Lewis Hamilton tuhosi Heikki Kovalaisen F1-uran

Olosuhteisiin nähden Räikkönen menestyi tänäkin vuonna ihan hyvin. Paljoa parempaan kenelläkään muullakaan ei olisi ollut Alfa Romeon ratissa mahdollisuuksia.

Yllättävää sinänsä oli, että Giovinazzi kykeni päihittämään Räikkösen aika-ajoissa toistuvasti. Kisaolosuhteissa Räikkösen kokemus kuitenkin näkyi. Kilpailusijoituksissa Räikkönen päihitti Giovinazzin lukemin 12-5.

Räikkönen tienasi vuodesta 2020 noin neljä miljoonaa euroa. Alfa Romeolla hän oli palkkansa arvoinen tallin sijoituttua valmistajien pisteissä kahdeksanneksi. Alfa Romeon kanssa samantasoisia tiimejä olivat tänä vuonna vain Haas ja Williams, jotka jäivät taakse.

Kahdeksas tila toi Alfa Romeolle yli kymmenen miljoonaa euroa enemmän bonustuloja kuin yhdeksäs tila olisi tuonut. Räikkönen ja Giovinazzi olivat työpanoksensa arvoisia ja saavat jatkaa tallissa ensi kaudellakin.

Fiat-konsernin omistukseen kuuluva Alfa Romeo ajattaa Räikköstä myös tämän julkisuusarvon takia. Onhan Räikkönen Formula ykkösten tunnetuimpia kuljettajia, jonka näkyvyydellä Alfa Romeo-autoja saadaan paremmin kaupaksi. Räikköselle maksetut neljä miljoonaa euroa ovat osana Alfa Romeon markkinointibudjettia.

Räikkönen vietti viime lokakuussa nelikymppisiään. Ikä ei miestä paina, vaan ura jatkuu Alfa Romeolla ensi kaudellakin.

Ferrari-aikoinaan Räikkönen kertoi, että haluaa ajaa Formula ykkösissä ainoastaan sellaisella autolla, jolla on mahdollista voittaa. Sittemmin Räikkönen pyörsi puheensa siirryttyään kauden 2018 jälkeen Alfa Romeolle.

Miksi Räikkönen haluaa yhä jatkaa? Toisena syynä on raha ja toisena syynä rakkaus kilpa-autoiluun.

Missään toisessa autourheilusarjassa Räikkönen ei voisi nauttia neljän miljoonan euron vuosipalkkaa. Koronapandemia on tehnyt autourheilun budjetteihin valtavia lovia, mutta Formula ykkösissä rahaa yhä riittää.

Teksti Otto Palojärvi

Lue myös: Valtteri Bottas epäonnistui yksilönä – teki silti kymmenien miljoonien arvoista työtä

Kommentoi Facebookissa